Gå til innhold

Sykdom, trening OG kosthold


T-bone_84

Anbefalte innlegg

Som resten av Norge har jeg tilbrakt omtrent 7 dager i seng nå grunnet influensa. Det tok meg litt på senga også, ettersom jeg ikke egentlig har vært syk de siste 3 årene (etter jeg begynte å løfte litt).

Det jeg egentlig har fundert på er hvorvidt man må tilpasse kostholdet når man er syk? Er det fortsatt viktig å opprettholde et relativt likt inntak av kalorier, eller kutter man ned? Logikken tilsier jo at mindre forbrukt, ergo. mindre trengs. Men jeg veit ærlig talt ikke om det er sånn det funker. Trenger kroppen mer kalorier når man er syk?

For det andre ville dere trent mens dere var syke? Jeg kjørte ei økt på biceps/triceps med feber og fucka bihuler og det gikk relativt bra, selv om det var skit tungt. Men en kompis sa det ikke var gunstig grunna kyssesyken og dårlig immunforsvar etc. Noen erfaringer her? Eller peiser dere bare på?

For det tredje, har jeg skikkelig dårlig samvittighet nå for å ikke ha trent hardt på 7 dager. Hater influensa :(

Og jeg har gått ned 1,5 kg på de 7 dagene, og jeg er livredd det er muskelmasse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som resten av Norge har jeg tilbrakt omtrent 7 dager i seng nå grunnet influensa. Det tok meg litt på senga også, ettersom jeg ikke egentlig har vært syk de siste 3 årene (etter jeg begynte å løfte litt).

Det jeg egentlig har fundert på er hvorvidt man må tilpasse kostholdet når man er syk? Er det fortsatt viktig å opprettholde et relativt likt inntak av kalorier, eller kutter man ned? Logikken tilsier jo at mindre forbrukt, ergo. mindre trengs. Men jeg veit ærlig talt ikke om det er sånn det funker. Trenger kroppen mer kalorier når man er syk?

For det andre ville dere trent mens dere var syke? Jeg kjørte ei økt på biceps/triceps med feber og fucka bihuler og det gikk relativt bra, selv om det var skit tungt. Men en kompis sa det ikke var gunstig grunna kyssesyken og dårlig immunforsvar etc. Noen erfaringer her? Eller peiser dere bare på?

For det tredje, har jeg skikkelig dårlig samvittighet nå for å ikke ha trent hardt på 7 dager. Hater influensa :(

Og jeg har gått ned 1,5 kg på de 7 dagene, og jeg er livredd det er muskelmasse :(

Jeg pleide å trene på samme sted som Bo Andre, han har en annenplass fra EM i styrkeløft. Han sa at hvis man går å hangler så vil tung styrketrening gjøre deg verre. Det viktigste når man er syk, eller holder på å bli det er å hvile mye, drikke mye vann SAMT spise ekstra mye. Få i deg mer mat når du er syk fordi kroppen bruker mer energi på å bekjempe sykdommen. Kaloriforbruket ditt utifra ditt fysiske aktivitetsnivå er nok lavere når man er syk (forutsatt av at da hviler man mer enn normalt) men kroppen trenger allikevel næring til å bekjempe sykdommen. Så masse grønnsaker, pasta kjøtt fisk kylling, etc bare helt normalt kosthold, men gjerne spis mer enn du ville gjort til vanlig.

Under selve influensaen bør man ikke gjøre noe som får opp pulsen eller river i stykker muskelfibre for det kan være direkte farlig fra et medisinsk ståsted. Anbefaler deg å google det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som resten av Norge har jeg tilbrakt omtrent 7 dager i seng nå grunnet influensa. Det tok meg litt på senga også, ettersom jeg ikke egentlig har vært syk de siste 3 årene (etter jeg begynte å løfte litt).

Det jeg egentlig har fundert på er hvorvidt man må tilpasse kostholdet når man er syk? Er det fortsatt viktig å opprettholde et relativt likt inntak av kalorier, eller kutter man ned? Logikken tilsier jo at mindre forbrukt, ergo. mindre trengs. Men jeg veit ærlig talt ikke om det er sånn det funker. Trenger kroppen mer kalorier når man er syk?

For det andre ville dere trent mens dere var syke? Jeg kjørte ei økt på biceps/triceps med feber og fucka bihuler og det gikk relativt bra, selv om det var skit tungt. Men en kompis sa det ikke var gunstig grunna kyssesyken og dårlig immunforsvar etc. Noen erfaringer her? Eller peiser dere bare på?

For det tredje, har jeg skikkelig dårlig samvittighet nå for å ikke ha trent hardt på 7 dager. Hater influensa :(

Og jeg har gått ned 1,5 kg på de 7 dagene, og jeg er livredd det er muskelmasse :(

Videre skal det utrolig mye til får man mister muskelmasse, vekttapet ditt skyldes nok væsketap. Husk at kroppen begynner å forbrenne fett før muskler. Det skal mye til å miste muskelmasse, ikke tro på hypen ;) Det er fett som forbrennes. Tror faktisk muskler er det siste kroppen brenner opp, sånn hvis man sulter til døde, kroppen kvitter seg først med fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey takk for feedback. Da føler samvittigheten min seg litt bedre.

Men jeg stusser litt over det siste du sier. Vil det si at hvis man vil ha lav fettprosent og muskelmasse, kan man bare bulke, for deretter å slutte og spise. Så vil du automatisk miste fett, men beholde musklene? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer: "If you're skinny + fat: gain weight first, then lose fat. It's easier to lose fat once you've gained weight: you've got more strength, more muscle mass, ... People who want to gain weight without gaining fat usually get nowhere.If you're skinny + fat: gain weight first, then lose fat. It's easier to lose fat once you've gained weight: you've got more strength, more muscle mass, ... People who want to gain weight without gaining fat usually get nowhere."

http://stronglifts.com/gomad-milk-squats-gallon-gain-weight/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - kroppen er avhengig av disse essensielle aminosyrene. Om du ligger syk og bare spiser smågodt og ingen proteiner, får ikke kroppen tilført essensielle aminosyrer. Hvor henter kroppen disse fra da? Jo, musklene dine. Veldig forenklet, er det også slik at det krever mer energi å vedlikeholde muskelmasse vs fettmasse. Dersom man er stillesittende (lengre enn en syke uke altså) vil ikke kroppen se behovet for å vedlikeholde muskelmassen, og vil derfor tære på musklene fremfor fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...