Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

angående pauser kommer det litt an på. Tunge løft som markløft og knebøy trenger naturligvis lengre pause enn feks triceps kickbacks. Men så lenge du klarer å løfte med intensitet på hvert sett, er det ingen ting som er skrevet i stein. 2-3 minutter på store løft kanskje? Noen ganger mer, andre ganger ikke. Øvelser som ikke krever like mye av kroppen krever 30-60 sek, avhengig av øvelse.

Når det kommer til løftetempo, er det to ting som gjelder. Eksplosiv konsentrisk bevegelse! I benkpress vil dette være pressmomentet, i draøvelser som roing og chinups skal dramomentet utføres eksplosivt,

Deretter skal man ha en langsom eksentrisk bevegelse. I Benkpress er dette når man senker stanga til brystet, med chinups er dette når man senker kroppen ned i utstrakt posisjon.

Når det kommer til pauser og effekt, kommer det også litt an på. Kortere pauser fører til mer forbruk av kcal, og i noen tilfeller mer hypertrofi, men det kan gå på bekostning av maksstyrken

enig med larskr. Jeg tar det på feelingen selv. Om jeg ikke kommer nært nok maks, så tar jeg kortere pauser. Treffer jeg *for* nært på f.eks. knebøy kan jeg ligge med bena høyt i 2 minutter. Jeg hviler akkurat så lenge at jeg tror jeg kan fullføre neste sett med nok repetisjoner.

Det er vanskelig å gi trådstarter et fasitsvar uten mer info om målsetninger. Men larskr oppsummerer det greit - kortere pauser og lavere hastighet for hypertrofi, og lengre pauser og mer eksplosiv løft for styrke. Ved å f. eks. senke stanga rolig ned til brystet i benkpress for så å presse eksplosivt opp får man en god del av både styrke og hypertrofi.

Jeg har postet denne mange ganger før, men siden videoen besvarer flere ofte spurte spørsmål så gjør jeg det igjen:

.
Det er vanskelig å gi trådstarter et fasitsvar uten mer info om målsetninger. Men larskr oppsummerer det greit - kortere pauser og lavere hastighet for hypertrofi, og lengre pauser og mer eksplosiv løft for styrke. Ved å f. eks. senke stanga rolig ned til brystet i benkpress for så å presse eksplosivt opp får man det beste av begge ytterpunktene.

Jeg har postet denne mange ganger før, men siden videoen besvarer flere ofte spurte spørsmål så gjør jeg det igjen:

.

Bra video!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...