Gå til innhold

Knebøy og Svimmelhet!


Runeabo

Anbefalte innlegg

Eg har prøvd i lengre tid å lære meg å ta knebøy uten å bli svimmel og kvalm.

Blir ikkje svimmel av markløft, liggende beinpress sjølv om eg tar maxløft, men når det kommer til knebøy holder det med 40 kilo og etter 5-6 rep blir eg svimmel og kvalm.

Eg går riktigt nok heilt ned i sittende stilling men det burde ikkje ha noe å si?

Må nevne at det har blitt litt bedre med svimmelheten og kvalmen de siste 3 mnd. men bare litt..

Er litt fortvilet og rådvill til kva eg skal gjøre.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk blodtrykket ditt. Jeg hadde mye av de samme problemene frem til jeg begynte med kompresjonsklær på bendagene (UNDER vanlig treningstøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det kan være noe. skal sjekke det.

Kompresjonsklær? på hvilke måte hjalp det deg? eller hva hjelper det mot?

Det hjelper ved at du får presset blodet tilbake og dermed holder blodtrykket oppe.

Det er forresten lettere om du trykker på knappen under innlegget du svarer på (den som heter "Svar"). Da får man melding om at noen har svart på et innlegg man skrev, i stedet for bare at noen har skrevet i en tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper ved at du får presset blodet tilbake og dermed holder blodtrykket oppe.

Det er forresten lettere om du trykker på knappen under innlegget du svarer på (den som heter "Svar"). Da får man melding om at noen har svart på et innlegg man skrev, i stedet for bare at noen har skrevet i en tråd...

Thank you!

Eg scannet nettet etter løsning på problemet. og det kan være at eg har lavt blodsukker også..

Training Big Muscle Groups Cause Nausea?

Ask any body builder and everyone will say they will feel light headed, nauseous and even sometimes even puke when they train big muscle groups with exercises such as squats and dead lifts. Some great bodybuilders even take pride that they puke after an intensive bout of weightlifting as an indication that they have had a fantastic workout. But to many, these symptoms are unpleasant, disruptive and could be even be dangerous and cause injuries. Perhaps, you may also have experienced these symptoms as well.

What happened? Well, there could be several causes.

• First of all, you may have eaten or drunk too much before your gym workout. So you blood is channeled to your digestive organs for your digestive process. But when you begin to exercise intensively especially on big muscle groups, a lot of blood is channeled away from your digestive organs to the muscles. When that happens, food is now in your digestive system left unattended and therefore undigested and thus causing you to feel nauseous.

• Your blood sugar level may be low. This could happen when you are on a low carbohydrate caloric restriction diet or have not eaten for sometime and is now lifting heavy weights. You will feel giddy, tired and may even develop a headache and suffering muscular weakness. It simply boils down to a decreased of energy level for not having enough energy nutrients prior to your workout.

• The most common cause of nausea when weight lifting is low blood pressure. It could be inherent that you have low blood pressure and if not, it is caused by change of body position. Have you ever felt giddy when you are sitting stationary for sometime then suddenly gotten up and stretch? Well, if you have had that experience, then the same logic and science applies. The sudden fall of blood pressure happens when you are in a squatting position and then suddenly bursting upwards to a standing position with the blood pooled in your lower body and not sending the blood fast enough to your upper body and your brain.

These are some of the reasons why many of us will experience giddiness, nausea and even puke when we do exercises like squats and dead lifts with heavy weights and when working on big muscle groups.

Now that we know the reasons, we can avoid these unpleasant symptoms by taking necessary precautions during our gym workout on heavy weight days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you!

Eg scannet nettet etter løsning på problemet. og det kan være at eg har lavt blodsukker også..

Jupp, men som det står er blodtrykket det vanligste - om pusteteknikken din er bra. Blodsukker kan du teste fint ved å kjøre til du blir svimmel, og se om det går over ved å spise litt rosiner. Om det gjør det, så ta en stor håndfull rosiner, vent i 5 minutter eller noe å kjør en runde til.

For blodtrykket vil jeg tro du kan teste det ved å sette relativt stram støttebandasje på underarmene og leggene og se om du tåler mer. Bare pass på at det ikke blir stase, og ta bandasjen av med en gang du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, men som det står er blodtrykket det vanligste - om pusteteknikken din er bra. Blodsukker kan du teste fint ved å kjøre til du blir svimmel, og se om det går over ved å spise litt rosiner. Om det gjør det, så ta en stor håndfull rosiner, vent i 5 minutter eller noe å kjør en runde til.

For blodtrykket vil jeg tro du kan teste det ved å sette relativt stram støttebandasje på underarmene og leggene og se om du tåler mer. Bare pass på at det ikke blir stase, og ta bandasjen av med en gang du er ferdig.

Det skal eg teste neste gang.

Tusen takk for deling av din kunnskap!

Er fortvilende å bare klare 60 kilo i knebøy. men tar 250 i beinpress..

Så håper det blir en løsning snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal eg teste neste gang.

Tusen takk for deling av din kunnskap!

Er fortvilende å bare klare 60 kilo i knebøy. men tar 250 i beinpress..

Så håper det blir en løsning snart...

Du burde nok kunne tatt litt mer, men jeg kjører 350-400 i benpress og trener med 120-130kg i knebøy ;)

Lykke til med testingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...