Gå til innhold

trenger noen tips angående periodisk faste og vektnedgang

Aaen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har drevet på med periodisk faste i nesten 1 måned nå, da jeg har spist 3 ganger om dagen. men jeg tenkte på å spise 2 ganger om dagen istede, for eksempel første og største måltid klokka 1600 og så siste måltid mellom klokken 9 og 10 på kvelden. trener 3 dager i uka fra klokka 1400-1530. kunne dette gått eller? har lyst å gå ned i vekt, hittil har jeg faktisk kun gått opp i vekt... noe jeg ble en god del umotivert av. derfor lurer jeg på om jeg "kan" spise bare 2 ganger om dagen, har regnet og jeg vil konsumere 2000 kcal rundt 215g prots 196 g carbs og 70g fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst er det greit å vite høyde og vekt, for å kunne vite om dette er noe du kan gå ned i vekt med.

Å spise 2 ganger om dagen, er smak og behag. Mange trives med å trene på tom mage, jeg er en av dem. Dette gjelder ved helt kurante, ikke høyintensitets treninger, for min del. Tar du BCAA før økta, går dette altså veldig greit. Om du trives med å spise så sjeldent, fortsetter du med det.

I bunn og grunn har det stort sett med energi inn VS energi ut.

Jeg regnet meg forresten frem til at det du nevner blir rundt 2200 kcal...

Forandrer forresten overskriften din noe, slik at du kan få flere svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser to eller tre ganger i løpet av de 8 timene har ikke særlig å si for vektnedgangen. Som Ingunn sier, kcal inn vs kcal ut! MEN, mye tyder på at du får bedre resultater av styrketreningen ved inntak av tre måltider kontra to. Eventuelt kan du spe på med BCAAs i de periodene det blir lenge uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorikalkulatoren til fitnessbloggen regnet ut din basalforbrenning til 1920 kcal.

"lite eller ingenting trening, stillesittende jobb":2304 kcal

"lett aktiv":2592 kcal

"moderat aktiv: 2976 kcal

"veldig aktiv":3360 kcal

"ekstremt aktiv": 3740 kcal

Det er viktig å tenke på at dette kun er pekepinner på hva din virkelige forbrenning er. Men beregn deg ca 500 kcal i underskudd pr dag, spis proteinrikt, mye grønnsaker og kutt ut inntaket av raske karbs.

Så går du nok ned!

Men jeg ser kanskje for meg at det du trenger er å bygge litt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har rotet litt frem og tilbake om jeg skal gå ned i fettprosent for å få frem rutene, er det som er "målet" mitt, dette er det jeg prøver på frem til sommeren men så tenker jeg på å bygge også, dette for å bli litt mere "bøff", derfor er jeg frem og tilbake på om jeg skal drive med periodisk faste for å gå ned i vekt eller om jeg skal gjøre det for å bygge. syntes det gikk veldig fint den måneden jeg gjorde det. (trener 3 dager i uka nå) men den siste uken, da vi hadde vinterferie har jeg tullet helt med spisingen og ikke holdt meg til noe spesielt spisevindu idetheletatt. det jeg spiste hver dag da jeg hadde fast spisevindu var:

Frokost: kl11. 5 skiver med grovbrød, rundt 80 gram kalkunfilet og 1 stor porsjonspk med stabburets laks, og drakk en proteinshake(PF whey tech sjokolade) blandet i 5 dl ekstralettmelk. + 1 scoop kreatin på treningsdager

middag: klokka 16. varierer veldig, men enten 500gram laksefilet/400gram kyllingfilet/noe annet kjøttprodukt, 1 boilinbag med byggris.

kvelds rundt kl 20. 4 skiver med 2 skiver kokt skinke på hver og 5dl ekstralett melk.

men etter jeg hadde regnet på næring da, da hadde jeg 240 gram prots, 240 gram karbs og noen få gram fett. og rundt 3000 kalorier. da holdt jeg dette helt strickt utenom på lørdager hvor jeg spiste litt smågodt etter klokka 20 på kvelden.

men så på plyoreps og ble litt interisert i og prøve dette, men vet ikke om volumet blir for meget for min kropp da jeg aldri har trent i så store mengder, det eneste var i sommerferien da jeg trente man, ons, fredag (styrke) og jogget alle dager utenom lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste kan kjøres uavhengig om du skal bygge eller slanke deg. Det avhenger, som sagt, av kaloriinntak. Du bør fokusere på å få i deg mer fett og mindre karbohydrater! (er forsåvidt en del fett i det du nevner, med både laks som pålegg og laksefilet)

Vet du noe om fett % din? Det er vanskelig for meg å si hva du bør fokusere på, men dette bør du nok finne ut av.

Angående treningsprogram er nok det noe andre må svare på, men et enkelt program a'la RYP eller børges nybegynnerprogram gir deg nok gode nok resultater. I begynnelsen kan nok du holde deg til ganske enkle regler.

Tren 4 dager i uka, ikke løp for mye og spis rent og proteinrikt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...