Gå til innhold

Forkortelser...?


Gjest Brukernavn007

Anbefalte innlegg

Gjest Brukernavn007

Jeg er en noob på forkortelser så hadde et lite håp om at dere kunne fortelle meg hvilke forkortelser som brukes og hva de betyr? :p

Lurer også litt på i hvilken rekkefølge dere skriver sett og reps. På SATS bruker de repetisjoner x sett, mens i et annet forum bruker de omvendt, jeg forstår null og niks jeg...:confused: også så jeg en her inne som hadde skrevet "5x8 @ 9-10" Hva betyr det?? :confused:

Føler meg riiiimelig blond her jeg sitter så håper det er noen der ute som kan hjelpe meg til å forstå :D Har jo bare trent i 2 måneder så er kanskje lov å være litt grønn på ting å tang ennå? Håper det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, 5x8 er jo litt tvetydig. Som du sier så skriver folk dette forskjellig. Sansynligvis er det 5 reps på 8 kg, men kan også være 8 reps 5 kg.

@9-10 henviser til RPE skalaen som er en subjektiv beskrivelse av hvor tung siste rep i settet føltes:

1-6 : veldig lett

7: Lett og fremdeles eksplosiv utførelse

8: Tyngre, men kunne fremdeles klart 2-3 repetisjoner til. Man klarer ikke å opprettholde samme eksplosivitet i løftet

9: Tungt. Kunne bare klart en repetisjon til. Nå går hver rep saktere

10: Veldig tungt. Kunne ikke klart en repetisjon til uten hjelp.

RPE skalaen brukes ofte i autoregulering av hvor mange reps man kjører eller hvor lenge man legger på vekter i en pyramide serie. Hvis man skal ha RPE 9-10 betyr det at man skal løfte veldig nær eller helt opp til utmattelse. Du kan lese mer om dette her:

http://myrevolution.no/s/auto-regulering-for-optimale-økninger-i-styrke-og-muskelmasse/

RPE står forøvrig for Raiting of Perceived Effort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 5x8 er jo litt tvetydig. Som du sier så skriver folk dette forskjellig. Sansynligvis er det 5 reps på 8 kg, men kan også være 8 reps 5 kg.

@9-10 henviser til RPE skalaen som er en subjektiv beskrivelse av hvor tung siste rep i settet føltes:

1-6 : veldig lett

7: Lett og fremdeles eksplosiv utførelse

8: Tyngre, men kunne fremdeles klart 2-3 repetisjoner til. Man klarer ikke å opprettholde samme eksplosivitet i løftet

9: Tungt. Kunne bare klart en repetisjon til. Nå går hver rep saktere

10: Veldig tungt. Kunne ikke klart en repetisjon til uten hjelp.

RPE skalaen brukes ofte i autoregulering av hvor mange reps man kjører eller hvor lenge man legger på vekter i en pyramide serie. Hvis man skal ha RPE 9-10 betyr det at man skal løfte veldig nær eller helt opp til utmattelse. Du kan lese mer om dette her:

http://myrevolution.no/s/auto-regulering-for-optimale-økninger-i-styrke-og-muskelmasse/

RPE står forøvrig for Raiting of Perceived Effort

5x8 vil vel ikke ha noe med kilo å gjøre, men derimot 5 sett á 8 reps. Personlig har jeg aldri vært borti at noen snur de to rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
5x8 vil vel ikke ha noe med kilo å gjøre, men derimot 5 sett á 8 reps. Personlig har jeg aldri vært borti at noen snur de to rundt.

Skulle vært regler for sånnt:p PT'en min på SATS skriver det nemlig omvent, altså reps x sett...forvirrende!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007
Får trøste deg med at summen uansett blir den samme ;)

Hehe ja;) Men greit å vite at det tydligvis bare er PT'en på SATS som skriver reps x sett, resten av verden skriver motsatt:) Nice to know :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5x8 vil vel ikke ha noe med kilo å gjøre, men derimot 5 sett á 8 reps. Personlig har jeg aldri vært borti at noen snur de to rundt.

Hvis det står for hva man skal ta så blir det jo slik ja. Men var litt lite kontekst her, kunne like godt være en linje som beskriver ett sett.

Hvis jeg f.eks noterer:

5x6 @7

5x7 @8

5x8 @9

4x8 @10

Så ville en jo skønt at 5 var antall reps og tallet etter x var kg på konteksten.

Forøvrig noterer jeg selv slik for å unngå misforståelser (har en tendens til å misforstå meg selv om jeg ikke er konsekvent ;))

6kg x5 @7

Å skrive at en skal ta 5x8 @9-10 som beskrivelse for hva man skal ta blir jo litt selvmotsigende. Det blir ikke autoregulering hvis man allerede har sagt hvor mange reps og sett man skal ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå tvetydighet skriver jeg personlig slik:

5kg x 8

100kg x 5

100kg x 5

hvor mange kilo og hvor mange repetisjoner, og så skriver jeg heller hvert sett nedover i stedet for å bare skrive x 3 sett.

Noen gangen er det lett å anta hva man mener, men hvis man lurer får man bare spørre :) tror ikke det finnes en universell treningsloggskriving-standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...