Gå til innhold

Forhøyede verdier av B12.. farlig? Slutte med tilskudd?


Marita

Anbefalte innlegg

Har tatt blodprøver på det ene og det andre ifbm. legebesøk, og alt ser greit ut bortsett fra B12-nivået, som var på 850 - og den skulle helst være opp mot 500. Fikk veldig uklart svar på hvor dumt dette var (fra en sykepleier, har ikke snakket med legen om det) - så tenkte å spørre her..

Har tatt b-vitamintilskudd kjøpt på Iherb i 6-8 uker nå, som er mye sterkere enn det man får i Norge.. bør jeg slutte på disse før jeg "straks stryker med", eller kan jeg bare fortsette som før, eller holde opp en periode, eller..?

Har googlet litt, og fått inntrykk av at forhøyet B12-nivå i seg selv ikke er farlig, uten at jeg har funnet noe mere info om det.. jeg tenker som så at kanskje det istedet påvirker noe annet som igjen kan være uheldig, eller? Kom også over noe info om at b(12?)-nivåene i blodet var rimelig konstante og ikke veldig lett lot seg påvirke (av noen dagers ekstra inntak f.eks)?

Help me out! :confused::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser i hvert fall ikke poenget med å bruke penger på et kosttilskudd du tydeligvis ikke trenger noe mer.

Ja, absolutt, men det kom kanskje litt vel dårlig frem at det jeg vel egentlig lurer litt på, er om denne "500"-grensa som man da helst skal ligge under, ikke er så nøye å se på.. hvor absolutt er den?

Litt vanskelig for å formulere meg i dag; men mange av de nivåene man anbefaler i dag på ulike vitamintilskudd (ADI), er jo veldig lave ifht. andre land - kan det tenkes at denne 500-verdien er tilsvarende lav? At f.eks i USA da, hvor de har andre ADI-er, så "tillater" man høyere blodverdier også?

Hvis noen skjønner hvor jeg vil hen her :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Kan man egentlig ta for mye av vannløslige vitaminer? de komemr ut igjen. Vitaminer som ikke er vannløslig derimot vil vel ikke skille seg ut og da kan må få for mye iogmed at de "lagres" ?

Vitamin b12 er vannløslig men som sagt lagres det 2-3 mg i kroppen likevel. Dette lageret varer i ca 3 måneder. Vannløslige vitaminer skilles ut med urin, mens en liten del av fettløselige vitaminer kan skilles ut med feces, og resten brukes/lagres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitamin b12 er vannløslig men som sagt lagres det 2-3 mg i kroppen likevel. Dette lageret varer i ca 3 måneder. Vannløslige vitaminer skilles ut med urin, mens en liten del av fettløselige vitaminer kan skilles ut med feces, og resten brukes/lagres.

ja, men mer enn dette vil vel bare komme ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...