Gå til innhold

Trenger litt råd om forskjellige treningsmetoder.


Mette L

Anbefalte innlegg

Jeg trener pr i dag kun hjemme og det vil jeg fortsette med. Så jeg trenger trene noe som kan trenes hjemme.

Jeg trener med vekter,rokkering og sykler på ergometersyklen. Tar en del mageøvelser også.

Jeg skal ned i vekt men vil også ha markerte muskler. Begynner allerede å få det på armene og det er jeg en smule stolt over ;)

Men det jeg lurer på er om det å trene pilates har noe poeng når man vil ha synlige muskler...ikke bare bli tynn og myk liksom ?

Hva med 30 day shred ved siden av?

Jeg er veldig utålmodig og vil ha resultater....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elipsemaskin synes jeg er bedre enn ergometersykkel. Ergometersykkel bruker jeg på "treningsfri" dager. 1time tråkking på den, hvor jeg vareierer motstand, men moderat tempo,- også inkluderer jeg trening med lette manualer til rygg/skulder/overarmøvelser de dagene, dette mens jeg tråkker på sykkel. Sitter på kontor, så det er mer bare for å myke opp, tøye ut, strekke og "Motbevege" musklene jeg strammer på kontoret...

Hoppetau har jeg nylig begynt med :) Da gjør jeg dette:10 min oppvarming, så litt styrke (push-ups, dips (heter det det???) og enten hip-thrust eller bulgarsk utfall) også hopper jeg 5 min,- gjøre styrekøvelsene, hopper igjen 5 min,- og utfører slik styrkeøvelsene 3 ganger, og avslutter med 5 min hoppetau.

Jeg liker videoene til Jillian Michaels, og bruker både 30 days shred og 6weeks six-pack med henne. Dette er på treningsdager jeg ikke har tid til og trene. :) For 20-40 min får man ALLTID inn!! Effektiv trening i forhold til den tid man legger i, og man har mange muligheter til og presse seg selv videre hele tiden. Man har lette og enkle varienter på selve videoen og øker med vekter/tyngre manualer der man bruker det. og jeg bytter på hvilke del av programmet jeg følger. Jeg føler intensitet og tyngde er den samme på alle "nivå", bare at de fokuserere på ulike kroppsdeler eller mer på kondis enn på styrke osv..SÅ jeg velger level etter område jeg ønsker og trene.

Ellers så er man avhengig av og kunne presse seg selv, om man vil ha utseendemessige resultater på kort tid. Det er for mange vanskelig og gjøre hjemme. Selv trener jeg for og vedlikeholde formen, da er alt så mye enklere. Men har mine perioder jeg "satser" på forbedring på ulike områder. Akkurat nå har jeg begynt og fokusere på styrke i overkropp. For styrken sin del, IKKE for bredere rygg, synlige muskler i armer eller noe. Og framgang er det,- dog ikke synlig. Men motiverende likevel:)

Det viktigste når man trener hjemme er og gjøre noe man liker. SÅ får heller resultatene vente litt lenger på seg. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kutte ut rockering og pilates i hvert fall. Det gjør ikke mye for fysikken din...

Både pilates og rockering funker. Men man må bruke rockeringen og kontinuerlig øke vanskelighetsgraden på pilatesøvelsene. Med en graviditet hvorav jeg trente vanlig "MRL" og litt gåturer og en graviditet hvor jeg i årene før trente pilates og ergometersykkel, så kan jeg med hånden på hjertet si at forskjellen var ENORM..Jeg fikk ikke bekkenløning andre gang bl.a, og første svangerskap begynte jeg med mammabukser i uke 12, andre svangerskap trengte jeg ikke mammabukser (bare brettet de vanlige ned under magen) og første gang brukte jeg mammabukser 6mndr ETTER fødsel, andre svangerskap var magen "flat" etterfå uker.

man blir nok ingen fitnessutøver med pilates og rockering, men til og begynne med er det mer enn bra nok. Mange har ikke plass for, eller råd til det utstyr som trengs for den styrketrening det reklameres for her inne. ENda viktigere, vi har ikke noen til og veilede oss og hjelpe oss på vei om vi gjør øvelser feil. Hjemmetrening er litt "en annen planet" enn og dra til gymmen, og for mange det eneste alternativ for og trene,- med alle de begrensninger det innebærer. Derfor skal man være forsiktig med og si at det ikke er "bra nok"..

Jeg skal dog si meg enig i at noe raskt utseendemessig resultat kommer kanskje ikke med disse enkle hjelpemidlene, men de kommer. Der igjen er jeg et levende bevis. Har trent meg ned i vekt, opp i form kun ved hjelp av ergometersykkel, elipsemaskin, pilates-DVD og Jillian MIchaels DVD...Kan nok ikke stille opp i noe fitnesskonkurranse,- men forandringer er likevel enorm, for å si det sånn. Nå har jeg tatt steget videre og løper ute en god del, og er i gang med styrketrening. Men mangler et treningsrom til utstyret jeg trenger, samt penger til utstyret jeg trenger....Og må nok spare til en PT til ei økt eller tre også for å "lære meg" og trene med utstyret jeg vil anskaffe meg...Men hadde aldri kommet meg dit om det ikke hadde vært for rockeringen, pilatesen og ergometersykkelen min.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både pilates og rockering funker.

man blir nok ingen fitnessutøver med pilates og rockering, men til og begynne med er det mer enn bra nok. Mange har ikke plass for, eller råd til det utstyr som trengs for den styrketrening det reklameres for her inne. ENda viktigere, vi har ikke noen til og veilede oss og hjelpe oss på vei om vi gjør øvelser feil. Hjemmetrening er litt "en annen planet" enn og dra til gymmen, og for mange det eneste alternativ for og trene,- med alle de begrensninger det innebærer. Derfor skal man være forsiktig med og si at det ikke er "bra nok"..

Jeg skal dog si meg enig i at noe raskt utseendemessig resultat kommer kanskje ikke med disse enkle hjelpemidlene, men de kommer. Der igjen er jeg et levende bevis. Har trent meg ned i vekt, opp i form kun ved hjelp av ergometersykkel, elipsemaskin, pilates-DVD og Jillian MIchaels DVD...Kan nok ikke stille opp i noe fitnesskonkurranse,- men forandringer er likevel enorm, for å si det sånn. Nå har jeg tatt steget videre og løper ute en god del, og er i gang med styrketrening. Men mangler et treningsrom til utstyret jeg trenger, samt penger til utstyret jeg trenger....Og må nok spare til en PT til ei økt eller tre også for å "lære meg" og trene med utstyret jeg vil anskaffe meg...Men hadde aldri kommet meg dit om det ikke hadde vært for rockeringen, pilatesen og ergometersykkelen min.....

Jeg gidder ikke å anbefale Nutrilett-barer framfor biff bare fordi det er sunnere enn sjokolade :)

Pilates gir deg kanskje stabilitet og kroppskontroll, men det gjør så godt som ingenting for å forbedre kroppskomposisjonen, hvilket er hva trådstarter er ute etter. Derfor ser jeg på det som bortkastet tid.

Jeg vil ikke anbefale folk som vil ned i vekt å trene magemusklene direkte engang. Det er ikke manglende magemuskler som er problemet, det er fettlaget som ligger over man må gjøre noe med. Hvis man trener de "store" styrkeøvelsene så får magemusklene kjørt seg mye uansett. Derfor rister jeg alltid på hodet når jeg ser TV shop-reklamer der en tilfeldig muskelmann er betalt for å ligge på gulvet og bruke ab-roller og si at det var slik han fikk drømmekroppen. "Nå kan du også få six pack på seks uker med bare fem minutters trening hver dag. Få den slanke og veltrente midjen du alltid har drømt om."

Det funker ikke, og det er bare lureri for å ta penger fra folk på over 100 kilo som ikke vet nok om emnet. Selv husker jeg ikke forrige gang jeg brukte mer enn 5 minutter på å trene mage direkte. Det er ikke nødvendig:

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Selv om det kanskje er bedre å bruke rockering enn å gjøre ingenting, så er det også bortkastet tid. Det tar ikke tak i det egentlige problemet.

Så enkelt er det egentlig å gå ned i vekt og "stramme opp":

kaloriunderskudd med sunn mat og nok proteiner + tung styrketrening med baseøvelser ==> mindre fett og litt mer muskler

Glem alt av pulverdietter, måltidserstattere og vektnedgangsløsninger i ukeblader. Å gå ned i vekt er ikke mer komplisert enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Herfor :)

Jeg har ikke tid til å dra å trene på et treningsstudio. Vi er to her hjemme som ønsker trene og to kids,hus og midt i bygging så om vi må ut av huset for å trene vil det garantert bli nedprioritert.

Nå gå hver kveld hele uka med til trening etter ungene er i seng og i helgene har vi helt fri. Det funker fint for oss og motivasjonen er på topp nå som man ser bittelitt resultater.

Jeg trente pilates,rokke og 30 day før jeg ble gravid og er helt enig med deg at det funker :D . Men lurer jo på om det er noe å satse på når man vil ha synlige muskler.

Vi har vekter ,benk og diverse så føler at vi pr i dag har det vi trenger for å kunne se tydlig fremgang ... Tviler på at vektene på et treningsstudio er Andersens en dem vi har hjemme :p

Men hadde nok trengt veiledningen man kan få der underveis...

Vel....jeg får bare ta bilder underveis og trene videre med det jeg gjør så får vi se hva som skjer.... Rykkinn er foresten gull vært for å få vekk side/rygg flesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder ikke å anbefale Nutrilett-barer framfor biff bare fordi det er sunnere enn sjokolade :)

Pilates gir deg kanskje stabilitet og kroppskontroll, men det gjør så godt som ingenting for å forbedre kroppskomposisjonen, hvilket er hva trådstarter er ute etter. Derfor ser jeg på det som bortkastet tid.

Jeg vil ikke anbefale folk som vil ned i vekt å trene magemusklene direkte engang. Det er ikke manglende magemuskler som er problemet, det er fettlaget som ligger over man må gjøre noe med. Hvis man trener de "store" styrkeøvelsene så får magemusklene kjørt seg mye uansett. Derfor rister jeg alltid på hodet når jeg ser TV shop-reklamer der en tilfeldig muskelmann er betalt for å ligge på gulvet og bruke ab-roller og si at det var slik han fikk drømmekroppen. "Nå kan du også få six pack på seks uker med bare fem minutters trening hver dag. Få den slanke og veltrente midjen du alltid har drømt om."

Det funker ikke, og det er bare lureri for å ta penger fra folk på over 100 kilo som ikke vet nok om emnet. Selv husker jeg ikke forrige gang jeg brukte mer enn 5 minutter på å trene mage direkte. Det er ikke nødvendig:

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Selv om det kanskje er bedre å bruke rockering enn å gjøre ingenting, så er det også bortkastet tid. Det tar ikke tak i det egentlige problemet.

Så enkelt er det egentlig å gå ned i vekt og "stramme opp":

kaloriunderskudd med sunn mat og nok proteiner + tung styrketrening med baseøvelser ==> mindre fett og litt mer muskler

Glem alt av pulverdietter, måltidserstattere og vektnedgangsløsninger i ukeblader. Å gå ned i vekt er ikke mer komplisert enn dette.

Må bare si med engang at rokkeringen tar vekk fettet, jeg brukte en periode bare den og minsker mange cm rundt livet...men det tok tid da. Men rokkingen i seg selv gir meg såklart ikke en kropp full av muskler.

Tv reklamene er fristende innimellom da :p akkurat som slik bailine er...ligge rolig å få litt strøm så går man ut med masse muskler....for en ukes tid ihvertfall ;)

Men jeg er ute etter å få markerte muskler, ikke bare bli tynn som en strek liksom....kjører på med vekter 2-3 ganger i uka og kondis og mage dem andre dagene. Fri Fredag og Lørdag.

Så det ser ut til at jeg gjør det riktige allerede da...prøver å spise mer mat,sjeldent jeg tyr til barer nå og tar proteinpulver etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si med engang at rokkeringen tar vekk fettet, jeg brukte en periode bare den og minsker mange cm rundt livet...men det tok tid da. Men rokkingen i seg selv gir meg såklart ikke en kropp full av muskler.

Det er kaloriunderskudd som tar vekk fettet. Du forbrenner ikke mye av å stå der og rocke. De sunne valgene du tok på kjøkkenet hadde nok større betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...