Gå til innhold

Hjelp: Vektoppgang!


siljes87

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om ikke jeg kunne få litt hjelp her inne...

Jeg er 24 år, 165 cm og 69 kg. Jeg har som mål å gå ned ca 8 kg i fett frem til ca juni/juli og har regna at med 500 kcal i underskudd så vil jeg sakte men sikkert nå dette målet... MEN (!) jeg har faktisk heller bare gått opp ett kg over de siste to mnd siden startskuddet for dette målet begynte.

Jeg trener styrke 4-5 ganger uka og kardio 1-3 ganger i uka (bytter på hurtig gange og intervaller). Jeg følger Nea Shank sitt stykeprogram som går på store baseøvelser (mark, knebøy, dips, chins, skulderpress, bulgarsk utfall, osv) hvor jeg kjører tungt (4-6 reps over 5-6 sett). Jeg har merka meg god fremgang i styrke, men vekta viser opp og klærne er ikke blitt noe løsere. Har også tatt mål, noe som heller ikke viser nedgang.

Jeg spiser ca 1500 - 1700 kcal per dag etter PF og spiser ikke godterier i helgene (siden oppstart har jeg hatt 4 dager med 2000-2500 kcal, ellers har jeg lagt der jeg skal). Jeg spiser ca 50% proteiner (170-200 gram), og ca 30-30 for K og F. Ca 50 gram av disse proteinene kommer fra shaker. Spiser hovedvekten av karbo på kveldstid og fettet på dagtid.

Føler jeg har lest mye og at kunnskapen ikke er så altfor gale, men blir jo frustrert når jeg ikke ser tegn på fettap når det er gått 2 mnd :-(

Kan noen være så snill å gi meg noen tips? -hva må endres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at du bare spiser 1500-1700 kcal pr dag?

10 gram smør er lett å dra utover ei brødskive, spiser du feks Soft Flora er det 45 kcal. 3 brødskiver/knekkebrød pr dag er da 150 kcal ekstra. Koser du deg litt mer på lørdag? Feks er oppi 2000 kcal så må dette legges til "ukes budsjettet" ditt.

Men som rudboy skriver, vekta er ikke alltid objektiv. Ta frem et målebånd og mål feks midje, hofter og lår. Mål igjen om to uker, har det skjedd noe? Har du blitt strammere?

Muskler er ca 1/3 av størrelsen som fett er. 1 kg er 1 kg men i størrelse er 1 kg fett og 1 kg muskler veldig forskjellig. Det viser ikke vekta. Dessuten så for oss jenter kan vekta variere med to kg avhengig av hvor i menstruasjonssyklusen vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to.

Som sagt: hverken målebånd eller klær vise noe som helst nedgang. Og jeg skriver inn i diett.no alt jeg spiser for å være sikker på at jeg ikke over/underestimerer inntak. Jeg bruker også pulsklokke og ifølge den forbrenner jeg ca 700 kcal på en styrkeøkt og å gå til og fra skolen til sammen. Jeg har også en aktiv jobb (som kiropraktor), så med et inntak på 1500-1700 kcal om dagen burde jo ting skje! Og jeg har vel umulig gått opp så mye i muskler (både vekt og volum) på bare to mnd? Hvis det er the case så er jeg i allefall veldig heldig.. man kan jo håpe ;)

Er bare så veldig frustrerende!

Om flere har noen tips så må de bare komme med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne kalkulatoren http://www.1percentedge.com/ifcalc/ er vedlikeholdsnivået ditt 1730 kcal om dagen (da ser jeg bort fra trening). For å gå ned 1/2 kg i uka må du ligge i 3500 kcal underskudd pr uke, alltså 500 kcal om dagen. Det vil gi et inntak på 1230. Så 1230 + det du forbrenner ekstra på trening (når du ser på pulsklokka i forhold til trening må du huske på å trekke fra det du ville forbrent til vanlig feks trening - en time i sofaen = gevinst.) vil gjøre at du går ned 1/2 kg.

Ei styrkeøkt på min pulsklokke viser mellom 300-400 pr time (da trener jeg ofte så svetten spruter). Jeg tror heller ikke du har gått opp så mye i muskler :/ Men det finnes jo noen som er heldigere en andre :) Skjønner godt at du er frustrert, det er kjipt når resultatene uteblir. Opplevd det flere ganger selv :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...