Gå til innhold

Dumbbell vs barbell


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Jeg foretrekker hantelpress fremfor tradisjonell benkpress og skulderpress/militærpress. Er det noe jeg taper ved å unngå å bruke vektstang i benkpress og skulderpress? Jeg føler at hantler er mer skånsomt mot skuldrene. Jeg ser ett åpenbart problem, og det er at det er vanskelig å gjøre små økninger i belastning dersom man bruker hantler - man blir tvunget til å gjøre hopp på f.eks 10 prosent (fra 18 til 20 kg osv.). Er tradisjonell benkpress med stang bedre enn hantelpress når det gjelder å utvikle styrken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå er ikke jeg noen ekspert men siden ingen andre svarer deg så kan jeg ivertfall si hva jeg mener.

benkpress med stang er nok best for framgang i ren styrke siden du kan ha på mer vekter.

hantler er nok bedre til å pumpe og forme muskelen siden du får litt større bevegelsesbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hantel krever mere stabilisering av vekten det kan være enklere å ta deg helt ut på brystet med benkpress enn med hantelpress.

Du kommer lengre ned med hantlene noe som kan være en fordel hvis titsene har fått litt størrelse du skal ned i 90 graders vinkel på armene for normalt benkpress :)

Mange hviler stangen på brystet i benkpress denne muligheten mister du.

Den store win win greien for meg med Hantelpress er at eg ofte trener alene, Og da vil du kunne presse deg til utmattelse på hantelpress. Etter mye erfaring vet eg hvor grensen går i benkpress men eg vil ikke utfordre grensen alene :)

I hantelperss kan eg bare gi på også sleppe ned vektene på golvet når eg er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store fordelen med stang er at du slipper å løfte opp vektene. De henger på stativet over deg. Løfting av vekter vil fort holde deg tilbake. I tillegg blir det, som også har blitt nevnt, mye flyttet over på støttemuskulatur.

Med mindre du har en reell skade som forhindrer deg fra å kjøre benk med stang ville jeg hatt den med. Du kan kjøre tyngre vekter og dermed belaste brystmuskulaturen mer, noe som alltid er positivt. Og om du ikke tør å gå helt ned eller får vondt nedenfor 90 grader, så kan du kjøre ut det siste av brystet med hantler etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...