Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på dette, med hvorav sukkerarter på forskjellige matvarer.

Hvor mye defineres som "ikke sunt"? Regner jo med handler om det totalte inntaket daglig/ukentlig, men en pekepinn på hvor en som prøver å få ned fettprosenten og økning i muskelmasse bør holde seg innenfor.

Nå i dag prøver jeg å holde meg unna alt sukker, så langt jeg kan. Jeg spiser proteinpannekaker et par dager i uka med syltetøy uten sukker, mellom 50-70g pr. porsjon. En gang i blant en proteinbar fra Proteinfabrikken (22g carbs og ca 18g sukkerarter?) når jeg har det travelt og trenger energi. Ellers går det en del i frukt, epler, friske bær og banan.

De fleste proteinbarer inneholder jo 70-80% sukkerarter når det kommer til karbohydrater, men jeg kan ikke tro det gjør en slik bar direkte usunn, og noe du burde holde deg unna?

Frokostblanding fra Axa, Energi musli, Frokostmusli osv inneholder også en del sukkerarter. Er det frokostblanding du burde styre langt unna, og gå for vanlig havregryn istedet?

I dag holder jeg meg til vanlig havregryn, og synes det smaker kjempegodt med noen eplerbiter og mandler i, pluss kanel på toppen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/5029-karbohydrater-hvorav-sukkerarter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karbohydrater i maten kommer i form av stivelse, fiber og sukkerarter (sukrose, glukose, fruktose, laktose osv). Generelt kan du si at jo kortere karbohydratene er (sukkerarter), jo raskere tas de opp i blodet og påvirker blodsukkeret ditt. Alle fordøyelige karbohydrater brytes likevel ned til sukkerarter i tarmen før de kan tas opp, så dette handler hovedsakelig om hastigheten.

Mange frokostblandinger inneholder utrolig mye sukker, så her er det lett å gå i fellen. Havregryn er et trygt og godt valg!

En proteinbar er i utgangspunktet bare en litt (marginalt) sunnere sjokolade med høyt proteininnhold, og ikke noe du bør basere kostholdet ditt på. Som erstatning der du normalt ville spist en sjokolade er det likevel et godt valg.

Håper dette gav deg noen svar.

Jeg spiser proteinpannekaker et par dager i uka med syltetøy uten sukker, mellom 50-70g pr. porsjon. En gang i blant en proteinbar fra Proteinfabrikken (22g carbs og ca 18g sukkerarter?) når jeg har det travelt og trenger energi.

Kjøp heller en snickers, del den i to, og ta en proteinshake ved siden av. Penger spart og bedre næringsinnhold.

Karbohydrater i maten kommer i form av stivelse, fiber og sukkerarter (sukrose, glukose, fruktose, laktose osv). Generelt kan du si at jo kortere karbohydratene er (sukkerarter), jo raskere tas de opp i blodet og påvirker blodsukkeret ditt. Alle fordøyelige karbohydrater brytes likevel ned til sukkerarter i tarmen før de kan tas opp, så dette handler hovedsakelig om hastigheten.

Mange frokostblandinger inneholder utrolig mye sukker, så her er det lett å gå i fellen. Havregryn er et trygt og godt valg!

En proteinbar er i utgangspunktet bare en litt (marginalt) sunnere sjokolade med høyt proteininnhold, og ikke noe du bør basere kostholdet ditt på. Som erstatning der du normalt ville spist en sjokolade er det likevel et godt valg.

Håper dette gav deg noen svar.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at jo kortere karbohydratene er, jo raskere tas de opp i blodet og påvirker blodsukkeret?

Så alt som inneholder sukkerarter, og desto høyere innholdet, jo mer påvirker det blodsukkeret ditt? Det vil ikke holde deg mett noe lenge?

Er ikke heeelt inne på dette, men kunne tenkt meg å fått en dypere forståelse på hvordan det fungerer.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at jo kortere karbohydratene er, jo raskere tas de opp i blodet og påvirker blodsukkeret?

Så alt som inneholder sukkerarter, og desto høyere innholdet, jo mer påvirker det blodsukkeret ditt? Det vil ikke holde deg mett noe lenge?

Er ikke heeelt inne på dette, men kunne tenkt meg å fått en dypere forståelse på hvordan det fungerer.

Den enkle forklaringen er at kroppen må bryte ned all mat for å bruke den. Jo lengre kjedene er (det gjelder fett og proteiner også), jo lengre tid tar det å plukke dem fra hverandre.

Alle karbohydrater består av sukkerarter. De enkleste sukkerartene heter glukose (som er det samme som blodsukker), fruktose og galaktose, og disse er også kjent som monosakkarider, siden de består av et enkelt molekyl. Vanlig bordsukker er et disakkarid, som består av to monosakkarider (glukose+fruktose).

Stivelse består av lange kjeder av glukose, og er derfor et polysakkarid.

For at karbohydrater skal tas opp i tarmen, må de brytes ned til monosakkarider. Derfor vil sukkerartene tas raskere opp enn mer komplekse karbohydrater, siden de allerede er "brutt ned".

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...