Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

For en del år siden så brakk jeg lårbeinet og lå 7 uker på sykehuset. Og i ettertid har jeg merket at jeg alltid "beskytter" venstre beinet mitt kontra høyre. Når jeg tar knebøy for eksempel så er alltid høyre min dominerende fot og den tar mesteparten av støyten. Det er aldri vondt eller noen ting, men jeg verger meg alltid for å presse foten for hardt. Prøvde meg på kontaktsport en gang, da merket jeg det samme at å få en trøkk på høyre siden var null stress, mens jeg ville alltid beskytte venstre siden.

Noen som har hatt noen lignende problemer?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4984-mentale-sperrer-etter-skader/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har turnet i snart 10 år, og har definitivt opplevd disse sperrene. Man vet det ikke er farlig det man skal gjøre, men sekundet jeg starter å tenkte på alt som kan gå galt, er løpet kjørt.

Hadde en lengre periode hvor jeg virkelig ikke klart å gjøre noen bakoverelementer. Turte ikke å kaste meg beint bakover, men vridde meg over til ene siden slik at jeg kunne se bakken. Funker jævlig dårlig å skulle vri seg midt i en flikk-flakk :p Måtte begynne helt fra start igjen med bakoverrulle og andre bacis elementer jeg lærer 5 åringene...

De gangene jeg har landet dårlig (feks på nakken i en baklengs salto), har trikset vært å gjenta elementet med engang. Ikke vente til neste trening eller noe, da rekker man å gå lenge og gruble på alt som kunne ha gått galt.

Jeg har turnet i snart 10 år, og har definitivt opplevd disse sperrene. Man vet det ikke er farlig det man skal gjøre, men sekundet jeg starter å tenkte på alt som kan gå galt, er løpet kjørt.

Hadde en lengre periode hvor jeg virkelig ikke klart å gjøre noen bakoverelementer. Turte ikke å kaste meg beint bakover, men vridde meg over til ene siden slik at jeg kunne se bakken. Funker jævlig dårlig å skulle vri seg midt i en flikk-flakk :p Måtte begynne helt fra start igjen med bakoverrulle og andre bacis elementer jeg lærer 5 åringene...

De gangene jeg har landet dårlig (feks på nakken i en baklengs salto), har trikset vært å gjenta elementet med engang. Ikke vente til neste trening eller noe, da rekker man å gå lenge og gruble på alt som kunne ha gått galt.

Litt som det prinsippet at faller man av hesteryggen så skal man rett opp igjen. Ligger nok mye fundamentalt i instinktet som gjør at vi beskytter tidligere skadde områder. Men feil belastning og holdning etc vil kunne føre til andre belastningskader.

Med skader er ikke alltid dette like enkelt, men trikset jeg har lært meg er å starte i det små og faktisk lære opp kroppen og hodet til at dette er noe man klarer.

Jeg sier ikke at det alltid funker, men med terping terping terping så blir det ihvertfall bedre. Vær bevisst på hva du gjør feil, tving deg til å rette det opp under kontrollerte omstendigheter og pass på å ha stort fokus på akkurat dette når du holder på. :)

For min del kom bruddet før jeg begynte aktivt med knebøy så jeg har liksom alltid gjort det slik i knebøy som er den øvelsen jeg merker det mest. Jeg var egentlig ikke klar over det før det var en som påpekte det for meg at det virket som høyre dominerte, og da ble jeg klar over det selv. Merker jo nå at høyre beinet er sterkere ( det er jo normalt for oss som er høyrebente), men det har også mer mobilitet. Jeg jobber med det hver trening og spesielt i oppvarmingen, men når det blir veldig tungt går jeg tilbake til gamle synder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...