Gå til innhold

Styrkeforhold mellom rygg og bryst


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var gjennom en treningsøkt i går og bet meg merke til at vekten jeg bruker i fremoverbøyd roing med stang er relativt mye høyere enn i benkpress. Siden jeg er på diett brukte jeg ikke noe tid på å finne ut *hvor* mye mer, men vekten jeg tok 2x5 RPE ~7 i bank var kanskje RPE5 i foroverbøyd roing.

Noen som har noen tanker der? Jeg har trent judo i mange år, så det er jo ikke unaturlig at jeg er sterkere til å trekke mot meg enn å dytte bort, men - det bør vel være et visst styrkeforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at det på noen måte er noen fasit så ønsker jeg for mine utøvere:

1 RM benkpress = 1RM Pull ups (supinert/ unerhåndstak). Kroppsvekt er da medregnet.

Dette for å sette ytterligere fokus på draøvelsene. Selv om dette er for vertikal draøvelse har vi høyere volum for horisontale draøvelser. Spesielt for de som av ulike årsaker er mest utsatt for skulderskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg hadde normalt grep på roing, blant annet fordi jeg synes det er lettere å få albuene litt inn på toppen, da. Men det underbygger for såvidt litt det jeg trodde - nemlig at bryst og triceps er svakere enn rygg og biceps på grunn av mange år med "dra-trening" (kast, holdegrep osv osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke være en fordel å være litt sterkere i ryggen enn i brystet mtp kroppsholdning og fremoverroterte skuldre, og ikke minst skader som følge av dette?

Jeg er litt sterkere i roing enn benk, og enda litt sterkere i pullups/chins enn benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke være en fordel å være litt sterkere i ryggen enn i brystet mtp kroppsholdning og fremoverroterte skuldre, og ikke minst skader som følge av dette?

Det er det sikkert, men er man ute etter symmetri er det jo ikke tingen :p

Jeg "grisesterk" i judo/jijitsu/bryting, men hadde ikke fungert i sumo-bryting. Da anser jeg det ikke som optimalt, selv om jeg er funksjonelt trent for de kampsportene jeg har drevet med. Siden jeg har fått en stygg evne til å rive leddbånd i ene kneet har jeg sluttet med kampsport, og da vil jeg heller være symmetrisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensen er vel at for mange er for sterke i press øvelser sett opp i mot draøvelser ja. Et missvisende forhold er relatert til problematikk i forhold til holdning, økt skaderisiko og ellers ikke optimal bevegelse. For mange kan det være hensiktmessig med et større volum med draøvelser sett opp i mot pressøvelser. I forhold til holdningsproblematikk og ulike skadesituasjoner kan det være fornuftig å legge pressøvelser helt bort for en periode til man har et mer balansert forhold/ skadesituasjonen har endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Even: Siden du virker som du kan litt om dette - vil du anbefale meg å kutte ben og rygg (kjører for tiden 240x15+4+4+4+4 myoreps på benpress mot 80x15+4+4+4+4 i benk og ~100x15+4+4+4+4 i foroverbøyd roing med stang nå som jeg er på diett) og heller fokusere mer på bryst og triceps i noen måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til belastning i benpress har jeg vanskelig å relatere det til noe siden det er stor forskjell på ulike benpressapparater. Jeg driver et treningssenter med 19 power/ halfrack og 0 benpress for en grunn.

Stående roing kan gjøres på ulike måter uten at jeg kan fortelle hva som er riktig/ galt. Belastningen man kan løfte reduseres gjerne i takt med hvor nærmere brystet ditt er gulvet. Man løfter altså gjerne mer vekter i en mer stående posisjon enn hva man gjør om ryggen er tilnærmet horisontal med gulvet.

Med disse usikkerhetene kan det se ut til at du er sterkere i draøvelser enn i pressøvelser ja, men som sagt litt vanskelig å si. Vil du bli sterkere i benkpress er det vel bare å øke fokus her fremmover ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - da antar jeg at jeg utfører øvelsene perfekt (:whistling: :rofl:) og følger trangen til å fokusere på press-øvelsene en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å si noe om - hvordan du ror er minst like viktig som hvor mye. Generellt sett er det bra å ha et noenlunde likt styrkeforhold, men det gjelder mer å ha likt utviklet muskulatur enn å humpe like mye vekt i stangroing som du presser. Biomekanisk er det svært forskjellige bevegelser, spesiellt siden du ligger flatt på en benk på den ene men står fremoverbøyd i den andre.

Takk - og enda en god grunn til å fokusere på press-øvelser en stund. Kan hende jeg skal gjøre det når jeg er ferdig med dietten, for det blir jo bare mer og mer klart at triceps og bryst er mindre volummessig enn rygg og biceps...I tillegg til svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...