Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har akkurat tatt en kroppsanalyse, og fikk da se at jeg har gått ned i muskelmasse over hele kroppen, untatt på selve overkroppen(trunk). Der har jeg gått opp..

Kan ikke helt skjønne det, for jeg er jo mye sterkere nå enn jeg var da jeg tok sist test, i oktober i fjor. Det var da jeg begynte å trene styrke litt mer seriøst(kjørt RYP to ganger og har nå trent 2 split siden starten av januar).

Jeg tar nå dobbelt så mange kg som jeg gjorde i oktober(i de fleste øvelsene). Eks. 70 kg 8-10x3 i markløft, 15kg 8-10x3 skulderpress, 50 kg 8x3 i stående roing osv. Føler meg absolutt ikke svakere enn i fjor høst i hvertfall!

Men nå lurer jeg på om det er kostholdet mitt som har skyld i at jeg har mistet muskelmasse. Kan ikke se noen annen grunn sånn umiddelbart. Overdriver ikke cardiotreningen heller for å si det sånn..

Jeg begynte å telle kalorier for 3 uker siden for å få litt mer oversikt over hvor mye jeg faktisk får i meg. Jeg ligger nå på alt mellom 1500 og 2000 kcal hver dag, og en spisedag i uka. Sjelden jeg kommer meg helt opp til 2000 kcal, men aldri under 1500 kcal.

Eks.

Lunsj:

Proteinlapper med önos syltetøy/CC/ost

Eller

1 boks tunfisk med mager Kesam, 2 speltlomper

Eller

1 boks tunfisk m/hermetiske tomater og speltlomper

Middag:

250 gr laks og 250 gr wokgrønnsaker+ Woksaus

Eller

200 gr Svinekjøtt og masse grønnsaker

Eller

2 fullkornspita med 150 gr karbonadedeig, salat,mager Kesam og tacosaus

Eller

Pizza med fullkornspolarbrød som pizzabunn og masse salat.

Kvelds:

Eple og CC/ en proteinbar/ speltlomper med lett Philadelphia ost eller "proteinsjokokoladepålegg"

Tar også en proteinshake før og etter trening( tilsammen 220 kcal). Trener rett etter jobb, så blir litt mange timer mellom lunsj og middag.

Trener 4 styrkeøkter i uka(2-split) og 30 min på mølla/ellipsemaskin etter styrkeøkten(moderat tempo, puls mellom 145-165).

Ellers er det vel greit å nevne at jeg snart 28 år, 169 cm og veier 68,5 kg.

Ble langt dette, men jeg ble så frustrert da jeg fikk vite at jeg hadde mistet muskelmasse- jeg som var helt sikker på at jeg hadde økt!!! :((

(litt usikker på om jeg kanskje burde lagt denne tråden under styrketrening...??)

Fortsetter under...

Kva tal fekk du servert av dette apparatet? Kroppsanalyser er ikkje alltid til å stole på. Enkelte kan få oppgitt ein endring av feittprosent eller muskelmasse på fleire prosentpoeng frå ein dag til den neste.

Den beste indikatoren er det du ser på kroppen sjølv og i spegelen.

Annonse

Kva tal fekk du servert av dette apparatet? Kroppsanalyser er ikkje alltid til å stole på. Enkelte kan få oppgitt ein endring av feittprosent eller muskelmasse på fleire prosentpoeng frå ein dag til den neste.

Kan vi bytte "ikke alltid" med "svært sjelden"? Pretty please? De kan vise en trend om man er *veldig* konsistent, men selv ikke kaliper er nøyaktig siden vi alle lagrer fett på forskjellige steder, har små forskjeller i hudtykkelse osv osv...

Skjønner at jeg bør ta denne analysen med en klype salt..:meh: Men det som irriterer meg litt er at hun som gjennomførte testen og hadde samtale med meg etterpå var utrolig lite oppmuntrende!:mad: Sa at hun ikke hadde noen konkrete tips å komme med, måtte bruke "prøve og feile"-metoden, itillegg til at hun på en måte antydet at jeg ikke spiste slik jeg fortalte henne(feks. sammenlignet med meg en som spiste en boks makrell i tomat til middag eller venninnene hennes som gikk opp flere kg iløpet av en helg-på diett!)

Jeg syns jo selv at jeg er strammere og at armene mine har vokst litt;) men det var visst ikke Tanita'n enig i nei:p

I følge Tanita'n har jeg mistet 300 gr muskelmasse i høyre arm, ca 200 gr i venstre, nesten 700 gr i høyre bein, 850 gr i venstre, siden oktober i fjor. Og det var da jeg begynte å trene styrke!?:huh: Men, nå skal det nevnes at den jeg tok i okt var Inbody. Tok en Tanita test i mai 2010, og sammenligner jeg de resultatene blir jeg rett og slett deprimert! Har siden den testen gått opp 2,3 i fett% og mista ca 0,5 kg muskelmasse..

Å samanlikne resultat på ei og same maskin har stor nok usikkerheit som det er. Å samanlikne to heilt forskjellige maskiner er som å be om feil resultat.

Du kan sjølvsagt prøve igjen seinare på same maskina, men eg ville ikkje brukt meir tid, krefter og eventuelt pengar på det greiene der. Tren, et og sjå resultat i form av progresjon på treninga, vekta og ikkje minst kva lille speil på veggen der meiner. Eit tips er å ta bilete. Det er vanskeleg å sjå framgang sidan du ser deg sjølv kvar dag. Om du derimot har bilete kan du samanlikne med nokre månaders mellomrom og sjå om det er noko forskjell der.

Det seier seg sjølv at å gå ned i muskelvekst samtidig som du doblar vekta du løftar er feil.

Å samanlikne resultat på ei og same maskin har stor nok usikkerheit som det er. Å samanlikne to heilt forskjellige maskiner er som å be om feil resultat.

Du kan sjølvsagt prøve igjen seinare på same maskina, men eg ville ikkje brukt meir tid, krefter og eventuelt pengar på det greiene der. Tren, et og sjå resultat i form av progresjon på treninga, vekta og ikkje minst kva lille speil på veggen der meiner. Eit tips er å ta bilete. Det er vanskeleg å sjå framgang sidan du ser deg sjølv kvar dag. Om du derimot har bilete kan du samanlikne med nokre månaders mellomrom og sjå om det er noko forskjell der.

Det seier seg sjølv at å gå ned i muskelvekst samtidig som du doblar vekta du løftar er feil.

Men at en PT kan sitte å si at det er fullt mulig, blir jeg litt overrasket over. Jeg har da ikke sultet denne kroppen, har spist meg god og mett flere ganger om dagen jeg;)

Men bør jeg øke matinntaket noe? eller kommer jeg bare til å gå opp i fett% da?:thumbsdown: jeg blåser i hva som står på vekta, jeg vil ha en stram og sterk kropp:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...