Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har klart å fått en skiveutglidning i nedre del av ryggsøylen. En Polsk arbeidskollega av meg som har trent styrke i mange mange år, så hvordan jeg utførte knebøy. Og mente skaden kan skyldes rett og slett puste-teknikken min. At jeg ikke klarte å holde spenningen i magen, kjernemusklaturen korrekt under utførelsen.

Finnes det noe forskning/dokumentasjon på dette?

Jeg har fått forbud mot å gjøre markløft, knebøy, utfall og lign. til jeg har fått ryggen i orden. Eneste bein øvelser jeg har fått godkjent er trappe-gåing.

Håper på ett svar på dette:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4584-riktig-pusteteknikk-ved-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en "kunst" å puste med fult spenn i magen. Har også vært borti personer som ikke klarer å puste med spenn i magen. Desverre har jeg ingen tips om hvordan å trene dette opp, annet enn å f.eks spenne magemusklene og puste.

Viste du at lungene ligger nærmerer ryggen en brystet? Ironisk når noen sier PUST med brystet ;)

Minner meg på at deler av core-mage jobber ved å hjelpe deg å puste, så det ligger noe i det mener jeg.

Har ingen faglig forankring, så noen med mer peil må kommentere her! :)

Umogleg å vurdere om pusteteknikk er årsaka til problema dine utan å sjå korleis du løftar.

At spenn og pusteteknikk betyr noko er derimot ganske greit. Å halde pusten spenner deg meir opp. På knebøy og markløft er det lurt å trekke eit stort pust med magen og spenne den opp samtidig. Hald den i spenn og hald pusten til du er ferdig med repetisjonen.

Riktig pusteteknikk kan altså hjelpe på, men eg meiner det er andre faktorar som betyr meir i forhold til å beskytte korsryggen under knebøy. Du kan ikkje puste deg til riktig teknikk dersom andre komponentar ikkje jobbar optimalt. Mobilitet er eit viktig moment. Kor langt ned du går, aktivering av hoftene, beinstilling, vinkel på føtene, spenn i ryggen, korleis knea jobbar osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...