Gå til innhold

Treningsprogram til dame på 60


ErikActic

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått moren min til å starte på treningssenter. Hun er 60, men har sinnet til en 40-åring. Hun har nå en BMI på rundt 40, som jeg gjerne vil få den litt lavere. I første omgang er et mål på å gå ned 10kg satt opp. Hun er en travel sportsjournalist, så hun vil gjerne trene på morgenen. Da er det ikke noe særlig saltimer så jeg vil gjerne lage et bra opplegg til henne. Jeg tenker først 20-25min med ellipsemaskin, tredemølle/sykkel etc. først, men hvilke øvelser kan jeg fylle de resterende 35-40min med som er effektive, energikrevende og passende for en litt tung dame på 60?

Setter veldig pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo fullt mulig, men tenkte kanskje om noen var gode på litt mer skånsome og kreative øvelser som innebærer å bruke en del kroppsvekt og evt. et redskap for å få litt intensitet i utførelsen. Hun skal brenne fett og ikke bli veldig sterk i enkeltøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark og bøy vil jo øke forbrenningen hennes mer enn noen andre øvelser så vidt meg bekjent. Hvorfor er kreative kroppsvektøvelser noe bedre?

Tredemølle og annen kardio-aktivitet hjelper jo det, men generelt er det mer å hente på kostholdet. Hvis hun har en BMI på 40 så bør du først og fremst finne ut hva hun spiser og ikke bare fokusere på treningen. Proteinrik mat er for eksempel mer mettende, muskelbyggende i kombinasjon med styrketreningen, og øker forbrenningen mer enn fett og karbohydrater. Vinn-vinn-vinn altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening av store muskelgrupper (lår etc) vil øke forbrenningen mtp at store muskler krever mest energi.

Det finnes mange øvelser her, men for ei på 60 så ville det kanskje vært best med vanlig apparat trening.

Her har man øvelser som legpress, seated calf press, pull-down og mye mere, ser på treningstudioet jeg er på at en god del er på apparater.

Men det er faktisk ingen hindring at din mor kan kjøre manualer og stang som f.eks knebøy og mark, bare vært forsiktig med rygg og knær og kjør lette vekter.

Kardioøkt så bør man ha en makspuls på ca 120 har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...