Gå til innhold

Hva er egentlig greia?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er kjent at en av de beste måtene å stimulere til både volum og styrke, er å trene en gitt muskel min 2 gonger i uka. På tross av dette ser jeg til stadighet at mangen og spesielt fitnessutøvere trener muskelgruppene 1 gong i uka! Og da kjører de 1 million set av utallige ulike øvelser, med x antall reps som om det var no tomorrow.Jeg har ingen bakgrunn for å si at dette er feil, jeg bare lurer på hva som egentlig er greia? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vel noe å gjøre med den tiden den gitte muskelgruppen bruker på å restituere seg.

Dette avhenger blant annet av hvor tungt man trener, med hvilket volum og også hvor lenge man har trent.

Jeg kan ikke helt svare på hvorfor sistnevnte er en viktig faktor, men det regner jeg med at noen andre kan? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på den:) skjønner bare ikke hvorfor enkelte velger 1 gang pr uke, da du får bedre styrke og volum av t.d 2 gongar uka?..vist det er det du er ute etter da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står om det i en artikkel her (skal ref senere, sitter på padde)

Grunnen til at noen gjør et enkelt og greit for de er unntaket som bekrefter regelen. Maksimal kontakt, uhyre ting trening og mange øvelser så slipper de unna med å kjøre øvelsen en gang i uka

Merk at dette gjelder for spesielle utøvere, og er som sagt ett unntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står om det i en artikkel her (skal ref senere, sitter på padde)

Grunnen til at noen gjør et enkelt og greit for de er unntaket som bekrefter regelen. Maksimal kontakt, uhyre ting trening og mange øvelser så slipper de unna med å kjøre øvelsen en gang i uka

Merk at dette gjelder for spesielle utøvere, og er som sagt ett unntak

Ok, så vist du bare kjøre hardt nok, så får du mer eller mindre samme resultat som t.d. 2 gonger i uka? Kan du spesifisere hva du mener med spesielle utøvere? Ser frem til artikkelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rorbert skrev en artikkel om det for en tid tilbake, dette var oppsumeringen.

  1. Et tilstrekkelig høyt volum er viktig. 40-65 totale repetisjoner fordelt på sett àv 6-12 repetisjoner
  2. I løpet av en treningsuke bør man trene de store musklene med 15-18 sett, og de små ca 12 sett.
  3. Nybegynnere kan starte med færre sett, og likevel ha samme effekt.
  4. Treningsintensiteten (% av maksløft) bør variere mellom 60-85 %
  5. De fleste vil ha best effekt med et fullkroppsprogram eller en 2-splitt. Personer med høyt behov for volum kan komme unna med å trene hver muskel 1 gang pr uke.
  6. Bruk ulike intensitetsteknikker. Å trene til utmattelse (“failure”) kan være bra, av og til.
  7. Varier pausetiden fra 1-2 minutter.
  8. Gjennomfør hver repetisjon med god kontroll i eksentrisk og konsentrisk fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rorbert skrev en artikkel om det for en tid tilbake, dette var oppsumeringen.

Et tilstrekkelig høyt volum er viktig. 40-65 totale repetisjoner fordelt på sett àv 6-12 repetisjoner

I løpet av en treningsuke bør man trene de store musklene med 15-18 sett, og de små ca 12 sett.

Nybegynnere kan starte med færre sett, og likevel ha samme effekt.

Treningsintensiteten (% av maksløft) bør variere mellom 60-85 %

De fleste vil ha best effekt med et fullkroppsprogram eller en 2-splitt. Personer med høyt behov for volum kan komme unna med å trene hver muskel 1 gang pr uke.

Bruk ulike intensitetsteknikker. Å trene til utmattelse (“failure”) kan være bra, av og til.

Varier pausetiden fra 1-2 minutter.

Gjennomfør hver repetisjon med god kontroll i eksentrisk og konsentrisk fase.

Gah dumme padde, skulle vært nummerert :pikke meningen med rot

Takk for god tilbakemelding! Vart klokere av dette. Mulig jeg skal prøve dette ein periode for å se. Du sparer jo en del tid på å trene slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...