Gå til innhold

Variasjon i valg av øvelser i programmet


ooo

Anbefalte innlegg

Kan det bli for mye variasjon i et treningsprogram? mange prof-utøver anbefaler variasjon, eva cowan varierer hver eneste økt, for å treffe musklene fra ulike vinkler. Selv varierte jeg stort sett hver eneste økt med rekkefølge, antall resp og utvalg av øvelser over lang tid. Hadde stadig fremgang i de store øvelsene som jeg sjelden hoppet over, men følte litt forvirring og usikkerhet omkring reel fremgang i de andre øvelsene, ettersom de aldri ble utført under samme vilkår som sist økt.

Er det noen her som har god kjennskap til anbefalt grad av variasjon, evnt gode artikler på lager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"The only thing that should be changing from week to week is the load on the bar or the reps with the same load you used last time. If you're doing it right, these should be increasing. Everything else stays the same; the movements and the order you did them in, the sets and the rest periods in between sets. You don't add in new stuff.

This is the only way you can fairly evaluate your progress and see if you're headed in the right direction. It might sound tedious to keep doing the same movements every week and the appeal of "mixing it up" can seem strong.

However, the tediousness will soon be replaced by the much stronger joy you get from seeing your lifts go up on a weekly basis. Don't fall for "muscle confusion" bullshit. The only ones confused are the people who keep talking about such nonsense."

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det bli for mye variasjon i et treningsprogram? mange prof-utøver anbefaler variasjon, eva cowan varierer hver eneste økt, for å treffe musklene fra ulike vinkler. Selv varierte jeg stort sett hver eneste økt med rekkefølge, antall resp og utvalg av øvelser over lang tid. Hadde stadig fremgang i de store øvelsene som jeg sjelden hoppet over, men følte litt forvirring og usikkerhet omkring reel fremgang i de andre øvelsene, ettersom de aldri ble utført under samme vilkår som sist økt.

Er det noen her som har god kjennskap til anbefalt grad av variasjon, evnt gode artikler på lager?

Har ikke god kjennskap eller mye erfaring, men tror da du kan kjøre programmet du har så lenge du får fremgang både i styrke og muskelvekst.

hvis det stopper opp så kan det være lurt å variere i øvelsene du gjør eller ta en liten pause ifra de øvelsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The only thing that should be changing from week to week is the load on the bar or the reps with the same load you used last time. If you're doing it right, these should be increasing. Everything else stays the same; the movements and the order you did them in, the sets and the rest periods in between sets. You don't add in new stuff.

This is the only way you can fairly evaluate your progress and see if you're headed in the right direction. It might sound tedious to keep doing the same movements every week and the appeal of "mixing it up" can seem strong.

However, the tediousness will soon be replaced by the much stronger joy you get from seeing your lifts go up on a weekly basis. Don't fall for "muscle confusion" bullshit. The only ones confused are the people who keep talking about such nonsense."

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

takk for svaret:) høres bra ut, for jeg har ikke drevet med sån variasjonskaos siste 4 mnd, men bestemt meg for å beholde de øvelsene som fremdeles funker og heller bytte ut når jeg blir lei eller stagnerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...