Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til vektnedgang og Styrkeøkning


LeifJakob

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en 17 år gammel gutt som er rundt 180cm høy og veier 95 kg, jeg har slitt veldig med vekten min og har prøvd flere ganger med å gå ned i vekt. Har sittet mye på gutterommet noe som har resultert i en kraftig vektøkning, itillegg sliter jeg nå med selvtilliten. Jeg har ikke tilgang til treningsstudio, da det koster alt for mye, men jeg har noen enkle manualer som kanskje kan komme til hjelp. Jeg ber om råd og tips både til kosthold og trening, og håper at det er noen som er villig til å hjelpe meg.

Mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få gode resultater med og bare trene hjemme, med diverse øvelser der du bruker egenvekt som vekt.

Når du ikke har tilgang på treningstudio, så vil jeg tro det blir veldig vanskelig og øke i styrke samtidig som å gå ned i vekt. Men at du kan komme i god form, med og trene hjemme er det ingen tvil om.

Om du vil ned i vekt bør du sette opp et kostholdsprogram, for hva du skal spise.

Da er det viktig og vite hvor mange kalorier du får i deg. Prøv f.eks og legg deg på 2000 kcal en uke, så ser du om du går opp eller ned i vekt. Det er også lurt og ligge lavt på enten karbohydrater eller fett når du skal ned i vekt, eller forsovidt ligge lavt på begge deler.

Men du må ha et høyt protein inntak for og miste minst mulig muskler.

Du finner hva de forskjellige matvarene inneholder på f.eks næringsinhold.no og diet.no.

Om man vil ned i vekt må man enten spise lite eller være i en del aktivitet for og forbrenne kaloriene du spiser.

Da er jo kardio en fin ting og ha med i programmet om du vil spise litt mer en om du dropper kardioen. Si du jogger eller tar en intervall økt 3 ganger i uken, så vil du kunne spise mer pga du forbrenner mer.

En annen ting som kan være fint og bruke er fiske olje, omega 3. tran, selolje, fiskeolje osv. Dette vil også øke forbrenningen.

Det er også en god del øvelser hvor du kan få brukt manualene, det er ikke så mye lesing som skal til før du finner et program som du fint kan trene hjemme.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du hjemme og hvordan er tilgangen på mat og da gjerne sunn mat? Regner ut at du gjerne kan legge deg på 2300 kcal i begynnelsen og se om du får noe framgang på det først. Kan godt sette opp en plan til deg, men er da avhengig av å vite noe om situasjonen rundt det med, gjerne hva du bruker å spise på en dag og om det er noe du ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor hjemme, og har grei tilgang til sunn mat, får bar de hjemme til å kjøpe det jeg trenger. Hviss du kunne gjøre det hadde det vært supert :) Jeg spiser til normalt 1-2 skiver til frokost sånn i 7tiden,( gjerne med noe søtt på), så spiser jeg ikke før kl 9 som oftest en yoghurt (go'morgen) så spiser jeg bakeverk fra butikken til lunsj, som oftest sveler og en pakke iste, deretter er det middag kl 4, vi har veldig lite hurtig mat, og jeg står ofte for lagingen av maten, og til slutt av vi kveldsmat der jeg spiser 0-2 skiver kommer annpå om jeg er sulten. Jeg kan spise absolutt alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv dette et par uker, så ser du om vekta går opp eller ned :)

  • Frokost: 3 scoop whey tech 1 ss selolje/fiskeolje/annen omega-3 olje 1 eple 1 banan
    Lunsj: 60g fitness frokostblanding 2 dl skummet melk 3 scoop whey tech
  • Middag: 3 egg 100g laks (omelett, eggerøre, o.l) 2 skiver brød (fedon fullkorn, kneip, osv)
  • Kveldsmat: 200g karbonadedeig 60g ris / 300g potet 1/2 avokado (80g)

Her finner du andre ferdig oppsatte kosthold, om du trenger mer eller mindre mat :)http://fitnessbloggen.no/gratis-diettoppsett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et forslag:

Frokost: 1,5 dl havregryn, 5 dl skummetmelk, 1 skje tran

Lunsj: 3 skiver Ingers lavkarbobrød (eller annet grovbrød), 3 skiver kalkunfillet (pålegg), 2 dl skummetmelk, 1 banan

Mellommåltid: 1 skyr, 2 skiver Ingers lavkarbobrød, 2 skive kalkunfillet, 1 eple, vann

Middag: 2 kyllingfilleter, 70 gram fullkornsris, 100 gr grønnsaker

Kvelds: 125 gram laks eller en porsjon annen fisk eller 200 gr karbonadedeig, 2 poteter, 100 gr grønnsaker

Hvis du begynner å trene så skal dette kunne gå veien vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...