Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått tilbakmeldinger fra både PT og "andre folk" om at jeg strengt tatt ikke trenger å innta den siste proteinshaken før leggetid. Dette fordi jeg gjennom min kostholdsplan får 2,6 g pr kroppsvekt proteiner før denne shaken inntas. Jeg er enig i at jeg, med mine mål og ønsker, ikke trenger MER enn dette daglig.

Men hva bør jeg spise istedenfor da? Jeg må jo spise noe. Men man skal vel helst ikke spise hva som helst når dette måltidet gjerne inntas en times tid før leggetid?

Min kostholdsplan ser slik ut :

07.30: 100g havregryn med lettmelk, samt proteinshake (30g) blandet med vann, omega 3

10:30: 55 g nøtter, en frukt

13:00: 100 g grønnsaker, 50 g kyllingfilet

15:00 (en time før trening): To grove brødskiver med magert kjøttpålegg, + en Skyr (den vanlige)

17:30 (etter trening): Proteinshake (30g) blandet med vann, 4 riskaker

19:00 (middag): 200-230 g kyllingfilet, 65g (tørr) ris, ca 200 g grønnsaker

22:00 : ????? Omega 3

Ja, what to eat? Jeg trener styrke 4 dager i uken (Tomas Fjeldbergs X-Size-program). Målet mitt er ikke å bli SVÆR, men litt volumøkning skal jeg selvsagt ha i forhold til profilbilde (men ikke så ekstremt mye mer), lav fettprosent er vel så viktig!! Liker mer "normal" kroppsstørrelse, men sykt definert :)

Jeg er 28 år. 1.80 høy og veier 68 kg.

Forslag til kveldsmat som gjør bra for MIN kropp tas imot med stort takk! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4078-forslag-til-dagens-siste-m%C3%A5ltid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hva har du lyst på da? :) Du skyr jo hverken proteiner, karbohydrater eller fett, slik jeg ser det, og siden du allerede spiser så blandet, og ikke føler noen form for diett basert på hvor du legger næringsstoffene (ala biorytmedietten), så synes jeg du skal spise noe du har lyst på, men noe som du evt er bra for kroppen din :)

Men du har en underlig kostholdsplan! 100g grønnsaker og 50g kylling? :eek: Er det noen grunn til at du har så mange bittesmå måltider, fremfor flere store? :)

Tja, hva har du lyst på da? :) Du skyr jo hverken proteiner, karbohydrater eller fett, slik jeg ser det, og siden du allerede spiser så blandet, og ikke føler noen form for diett basert på hvor du legger næringsstoffene (ala biorytmedietten), så synes jeg du skal spise noe du har lyst på, men noe som du evt er bra for kroppen din :)

Men du har en underlig kostholdsplan! 100g grønnsaker og 50g kylling? :eek: Er det noen grunn til at du har så mange bittesmå måltider, fremfor flere store? :)

Vel. Måltidet kl 7.30, 10.30 og kl 15.00 er måltidstidspunkt som jeg har nødt å spise. Har ikke muligheten til å ta lunsj andre tider enn 10.30, og det å spise tre timer etter frokost, er vel uansett bare på sin plass det. Jeg synes imidlertid det har vært altfor lang tid mellom lunsj kl 10.30 og det å spise kl 15.00 (1 time før styrketrening), at jeg selv har lagt inn det lille måltidet kl 13.00. Jeg tenkte da at grønnsaker og kylling ville være det beste, men hva mener du jeg heller burde spise mellom 10.30 og kl 15.00 (og evt når?)

Kostholdsplanen er utarbeidet av PT (sett bort ifra måltidet kl 13.00, da). Og siden jeg startet med dette for 9-10 måneder siden hadde jeg såvidt en eneste muskel synlig - så noe har vel dette kostholdet hatt for seg (jmf. mitt profilbilde!)

Vel. Måltidet kl 7.30, 10.30 og kl 15.00 er måltidstidspunkt som jeg har nødt å spise. Har ikke muligheten til å ta lunsj andre tider enn 10.30, og det å spise tre timer etter frokost, er vel uansett bare på sin plass det. Jeg synes imidlertid det har vært altfor lang tid mellom lunsj kl 10.30 og det å spise kl 15.00 (1 time før styrketrening), at jeg selv har lagt inn det lille måltidet kl 13.00. Jeg tenkte da at grønnsaker og kylling ville være det beste, men hva mener du jeg heller burde spise mellom 10.30 og kl 15.00 (og evt når?)

Kostholdsplanen er utarbeidet av PT (sett bort ifra måltidet kl 13.00, da). Og siden jeg startet med dette for 9-10 måneder siden hadde jeg såvidt en eneste muskel synlig - så noe har vel dette kostholdet hatt for seg (jmf. mitt profilbilde!)

Ser fremgangen, ja :thumbsup: Dersom en PT du er fornøyd med har lagt opp skjemaet slik, og du liker det selv, skal ikke jeg si noe på det :) Syntes bare det var rart med så lite kylling og grønt til et måltid. Er det ikke da egentlig bedre å ta en skyr med smak f.eks.? Mindre stress å lage opp osv.? For å ikke snakke om for variasjonens skyld! :)

Jo. Dvs, jeg har tidligere spist en Skyr kl 13.00 (som du foreslår). Jeg synes kanskje bare det ble litt dumt/dyrt å spise Skyr både kl 13.00 og kl 15.00. Men det er jo selvfølgelig mye mer lettvint med en Skyr. Tenkte kanskje bare at det ble litt mye med to Skyr om dagen, men det gjør kanskje ikke så mye...

Annonse

Hva med en boks mager kesam/mager vaniljekesam og 200 gram bær? Evt. havregrøt laget på havrekli + litt bær og en liten mengde proteinpulver. For meg funker det godt med havregrøt på kvelden - deilig med et varmt måltid rett før sengetid, pluss at jeg sover godt etter å ha fått i meg litt ekstra karbohydrater :)

Så ofte som du spiser har det strengt tatt ingen betydning, du kommer aldri i katabolsk tilstand likevel. Helt sånt nerdemessig og på flisespikkeri nivå så kan du innta en halv boks cottage cheese eller 20-30 gram kasein for å ha noe langtsomt protein i løpet av natten.

Layne Norton og Lyle McDonald har konkludert med at det beste er å ikke spise oftere enn hver 3 time og ikke mer enn 5 måltider til dagen. Dette er for at hver proteinporsjon skal være stor nok til å makse proteinsyntesen noe som ser ut til å gi en litt bedre effekt enn mange måltider som ikke er store nok til å makse ut proteinsyntesen. Gjør oppmerksom på at dette er på flisespikeri nivå og vil ikke gi den helt store forskjellen. Men om du spiser 6-7 måltider til dagen fordi du tror det er det som er optimalt bør du lese artikkelen under. Spiser du slik bare fordi du trives med mange måltider er det bare å fortsette.

http://www.abcbodybuilding.com/protein_size_&_frequency.pdf

Enig med forslagene om bær - skader ikke med litt antioksidanter ;) Det er veldig godt å varme opp (til lunkent, ikke varmt) frossen skogsbærblanding m/ekstra jordbær, blåbær osv med litt sukrin, og spise med en dæsj vaniljeskyr eller vaniljekesam.

Eller hva med en god smoothie?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...