Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Interessant at det er ulike meninger om dette. Trenger triceps ytterligere belastning når man allerede belaster denne muskelgruppen gjennom store flerleddsøvelser? Selv er jeg usikker på om sjansen er større for at man risikerer å overbelaste triceps enn at man bremser utviklingen i tricepsinnvolverte øvelser. Jeg har ikke svaret på dette, og det er derfor jeg ønsker å høre noen synspunkter på det. Den samme problemstillingen gjelder forsåvidt også for biceps, som trenes utmerket gjennom varianter av roøvelser og pullups. Er det positivt å supplere med mengder av ekstrasett på de små muskelgruppene dersom målet er å utvilke styrken best mulig i de store øvelsene, eller fører dette til en unødvendig utmattelse av muskelen?

Slik jeg ser det er triceps en av de muskelgruppene som tåler mest og trenger mest stimuli for å vokse og bli sterk. Akkurat som med ben er det en muskel du bruker daglig og mye. I militærpress og benkpress er den en sekundær muskelgruppe og jeg mener den ikke får nok stimuli av å bare støtte. Selv kjørte jeg benkpress på mandag, total 12 sett a 8 rep, i går kjørte jeg triceps og i morgen kjører jeg militærpress. Siden jeg fremdeles øker i tricepsøvelsene, så tviler jeg på at den blir overarbeidet.

Men på en måte skal jeg være enig med Konstantinovs - når du blir sterk nok til å virkelig utfordre triceps i flerleddsøvelsene vil du bli sterkere i triceps også, men jeg mener det går på bekostning av bryst/skuldre siden du da ikke får kjørt dem til sitt fulle potensial. For min del sliter jeg med at triceps ikke er sterk nok, og den kutter ut før bryst kutter i benkpress. I militærpress er ikke det noe problem enda. Dette kommer av spesifikk trening gjennom mange år, og jeg er uproporsjonalt sterk i trekk-øvelser enn dytte-øvelser.

Klarer du å utmatte skuldre i militærpress eller bryst i benkpress? Det kan godt hende det ikke vil holde deg tilbake å ikke trene triceps direkte om du er jevnere trent enn meg, men jeg tviler på at du vil ta skade av det. Til og med styrkeløftere trener tricepsøvelser for å bli sterkere i benk, og det gjør de i tillegg til benkpress. Ser ikke ut som om de har tatt skade av det heller, og de kjører mye hyppigere på de muskelgruppene de trener.

Fortsetter under...

Har pleid å kjøre triceps kickback, men prøvde to nye øvelser på triceps idag, tate press og liggende triceps extension..

prøvde dips igjen idag, klarte 1x4 før håndleddet kapitulerte..

Dips er kun for de genetisk overlegne. For min del kan jeg fint kjøre dips, og jeg kan kjøre dem tungt. Et par timer etterpå klarer jeg ikke å bevege skulderen, og så er det minst tre uker til neste gang jeg kan trene noe som helst som involverer så mye som en muskelfiber i skulderen min :S

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...