Gå til innhold

Vil bli sterk og slank, men er forvirret!


Jazzy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny på forumet her. Jeg er en jente på 21 år, er 168 cm høy og veier 74,5 kg. Jeg har et håp om å endelig føle meg komfortabel med å gå i bikini på stranda i sommer sammen med venner og kjæreste.

Etter å ha lest mye her på Fitnessbloggen har jeg skjønt at styrketrening er tingen. Noe som passer meg bra i og med at det er noe jeg liker best innen trening. Problemet mitt er at jeg leser og suger opp alt som har med trening og kosthold å gjøre, men det virker som at hver gang jeg leser noe eller spør noen om ting ang trening og kosthold så får jeg forskjellig svar.

Som feks: Typen min (som har drevet mye med styrketrening og gikk fra å være fatkid til fitboy med masse muskler) sier at jeg ikke skal trene styrke og kondisjon samme dag, men at jeg skal trene styrke 3-4 ganger i uka.

Da jeg hadde PT time på Elixia, fikk jeg beskjed om at jeg burde prøve å utføre 20 min kondisjon etter styrkeøkten. og ikke trene kondisjon før styrkeøkten.

Instruktørene på gruppetimene sier at feks. Spinning etterfulgt med styrketrening er en super kombinasjon (noe jeg alltid har trodd var best).

Kan noen hjelpe meg og gi meg et fasitsvar? Gjerne også sette opp en gunstig treningsplan for meg som har som mål å gå ned i fettprosent og øke muskelmasse. Har fått satt opp en styrketrenings plan av PT'n på Elixia. Det er et fullkroppsprogram som jeg skal trene minst 3 ganger i uka. Da trener jeg bare med store muskelgruppene.

Så over til kosthold.

Har drevet med jojo slanking helt siden jeg var rundt 12 år gammel. I 2010 gikk jeg ned 11 kg med Ketolyse dietten (lavkarbo), men har nå lagt på alt igjen +2 kg. Har drevet med jojo slanking så lenge at hodet mitt er ganske forvirret om hva som er et "normalt" kosthold. Med en gang jeg skal begynne å spise skikkelig sunt, så blir det til en slankediett som jeg ikke klarer å holde mer en tre uker. Når jeg sprekker kan jeg ende opp med å spise enorme mengder is, bakevarer og godteri. Jeg kan for eksempel spise så mye som en hel is-boks + en stor sjokkoladeplate+ fire berlinerboller og en pose potetgull. Alt det i løpet av et par timer! Og hvis jeg skal prøve å bare trene og spise "normalt", så blir det til litt for mange brødskiver og for mye godmat i helgene.

Jeg er glad i sunn mat som fisk, rent kjøtt, frukt, grønnsaker og grove kornprodukter. Har alltid vært det, men jeg vet at jeg spiser FOR MYE mat og at det i helgene blir FOR MYE godteri og usunn mat. Jeg vet også at et kosthold med moderate mengder karbohydrater fungerer best for meg.

Har regnet litt (vet ikke om det er helt på jordet) og har funnet ut at for å gå ned 1/2 kg i uka så må jeg være i underskudd med ca 500 kcal om dagen (3500 kcal i uka) På kalorikalkulatoren fant jeg ut at jeg forbrenner ca 2300 kcal om dagen. Så da vil kcal inntaket bli ca 1800 om dagen. Tenkte at de dagene jeg ikke trener skal det ligge på rundt 1500-1600 kcal. Er dette et greit kcal inntak?

Så lurer jeg på noen matvarer som jeg er veldig glad i, men som jeg lurer på om er sunt.

1. Youghurt naturell, er dette en bra matvare å spise når man skal slanke seg? Ca likt med fett,karbo og protein. 7-11 gram.

2. Crabstikcs, elsker smaken av det men det inneholder mel og har ca like mye karbo som protein, men har lite fett.

3. Frukt. Har blitt fortalt at jeg burde spise kun 1 frukt om dagen, men vi har alltid masse frukt hjemme og når jeg bare har lyst på noe så spiser jeg en frukt og da blir det gjerne 2-4 frukt om dagen.

4. Rugbrød. Kan jeg spise dette, eller burde jeg bare holde meg til knekkebrød?

Har som mål å gå ned 12 kg til slutten av Mai/midten av Juni. Er dette er realistisk mål?

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Youghurt naturell, er dette en bra matvare å spise når man skal slanke seg? Ca likt med fett,karbo og protein. 7-11 gram.

2. Crabstikcs, elsker smaken av det men det inneholder mel og har ca like mye karbo som protein, men har lite fett.

3. Frukt. Har blitt fortalt at jeg burde spise kun 1 frukt om dagen, men vi har alltid masse frukt hjemme og når jeg bare har lyst på noe så spiser jeg en frukt og da blir det gjerne 2-4 frukt om dagen.

4. Rugbrød. Kan jeg spise dette, eller burde jeg bare holde meg til knekkebrød?

Hei, og velkommen.

Har ikke så peil på optimal trening, jobber litt selv etter hva jeg har lyst til. Husk, det er forskjell på " optimalt " og " bra nok ".

Mange ser ut til å glemme dette.

Matvarer har jeg lest litt om, så det forsøker jeg gjette litt på.

1. Ser ikke det helt gale her. Det metter lite, foretrekker selv Cottagecheese. For all del unngå vanlig youghurt - smekkfull av sukker.

2. Dette er vel så langt unna "skikkelig mat " det går an komme ? Soyamel duppet i krabbeskall-kraft ? Urkh sier nå jeg...

3. Jeg unngår frukt. Det er mest fordi jeg blir veldig rastløs og urolig når jeg har spist frukt. Antar det har med at jeg kjører veldig lite karbo, og unngår sukker 100%, og at frukt dermed påvirker blodsukkeret mitt. Det vil jeg ikke ha noe av, og unngår det dermed i stort monn. Spesielt SØTE frukter som ananas, druer, pærer osv. Sitrusfrukter går bedre...

4. Jeg unngår brød 100%. Rug er iaf bedre enn hvete, jeg ville nok forsøkt det om brød er et must for deg. Havre er også bedre enn hvete for svært mange. Spelt er en hvetesort - så jeg ser ikke helt vitsen med å velge speltbrød om man skal unngå karbs....

12kg til 1 juni er absolutt mulig, men det kommer til å kreve innsats. Jeg er gått ned 20kg siden 16 august selv, men hadde nok vesentlig mer å tære på. Husk bare at om vektnedgangen skal vare, er det like viktig å finne vaner man klarer opprettholde over tid, som å gå ned raskt. Ellers blir man en jojo slanker.....

Mine innspill er dog ikke gjennomtenkt mer enn at de fungerer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som feks: Typen min (som har drevet mye med styrketrening og gikk fra å være fatkid til fitboy med masse muskler) sier at jeg ikke skal trene styrke og kondisjon samme dag, men at jeg skal trene styrke 3-4 ganger i uka.

Da jeg hadde PT time på Elixia, fikk jeg beskjed om at jeg burde prøve å utføre 20 min kondisjon etter styrkeøkten. og ikke trene kondisjon før styrkeøkten.

Instruktørene på gruppetimene sier at feks. Spinning etterfulgt med styrketrening er en super kombinasjon (noe jeg alltid har trodd var best).

For at styrketreningen skal ha best mulig effekt er det gunstigst å ikke trene styrke og kondisjon i samme økt. Dersom du skal gjøre det er det bedre å trene styrke først og så litt kondis etterpå (20 min er fornuftig mengde her) enn motsatt. Så jeg vil si at typen din har mest rett, deretter PT instruktøren mens spinninginstruktøren har feil...

For kostholdet ditt tror jeg det viktigste du kan gjøre er å finne en måte du kan spise på som du trives med uten å overspise. Det har lite poeng å gå på en ny diett dersom du ikke vet hvordan du skal vedlikeholde vekta når dietten er over.

Anbefaler deg derfor å ta sikte på et veldig moderat underskudd og heller bruke litt tid samtidig som du lærer deg hva kroppen din fungerer best på. Eksperimenter gjerne litt med hvor mye karbohydrater du spiser og sørg for at alle måltidene har nok proteiner. Frukt kan du gjerne spise, men ta det heller som en dessert etter et skikkelig måltid enn som mellommåltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at styrketreningen skal ha best mulig effekt er det gunstigst å ikke trene styrke og kondisjon i samme økt. Dersom du skal gjøre det er det bedre å trene styrke først og så litt kondis etterpå (20 min er fornuftig mengde her) enn motsatt. Så jeg vil si at typen din har mest rett, deretter PT instruktøren mens spinninginstruktøren har feil...

For kostholdet ditt tror jeg det viktigste du kan gjøre er å finne en måte du kan spise på som du trives med uten å overspise. Det har lite poeng å gå på en ny diett dersom du ikke vet hvordan du skal vedlikeholde vekta når dietten er over.

Anbefaler deg derfor å ta sikte på et veldig moderat underskudd og heller bruke litt tid samtidig som du lærer deg hva kroppen din fungerer best på. Eksperimenter gjerne litt med hvor mye karbohydrater du spiser og sørg for at alle måltidene har nok proteiner. Frukt kan du gjerne spise, men ta det heller som en dessert etter et skikkelig måltid enn som mellommåltider.

Takk for råd, men da har jeg et spørsmål til. Når skal jeg trene skikkelig cardio da? 3-4 ganger i uken er vel det meste jeg rekker å trene siden jeg er student, har lekser å gjøre og i tillegg jobber ved siden av. Så hvis jeg skal trene styrke 3-4 dager i uka skal jeg da gjennomføre 20 min cardio etter hver styrketrening og så heller trene intensiv cardio når jeg får gjort det de dagene jeg ikke trener styrke? Eller kan jeg noen dager trene styrke tidlig på dagen, så feks spinning på kvelden, eller motsatt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, men da har jeg et spørsmål til. Når skal jeg trene skikkelig cardio da? 3-4 ganger i uken er vel det meste jeg rekker å trene siden jeg er student, har lekser å gjøre og i tillegg jobber ved siden av. Så hvis jeg skal trene styrke 3-4 dager i uka skal jeg da gjennomføre 20 min cardio etter hver styrketrening og så heller trene intensiv cardio når jeg får gjort det de dagene jeg ikke trener styrke? Eller kan jeg noen dager trene styrke tidlig på dagen, så feks spinning på kvelden, eller motsatt? :)

Mange muligheter her, men du bør heller ikke overdrive den intensive kardioen. 1-2 økter i uken er nok for de fleste. Lett kardio i pratetempo kan du gjøre når du vil uten at det har noen negativ effekt på noe. Kan du maks trene 4 ganger i uken så vil jeg anbefale å ta kardio etter styrkeøkten på to av dagene f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg skjønner godt at du blir forvirra! Det beste med treningen er å finne ut noe som passer for deg. Du ønsker og bli sterk OG slank, det er absolutt mulig, men det er tungt arbeid (bokstavelig talt ;) ) Så tren tungt, og finn ut av hvordan du vil kjøre kardio. Du kan jo feks ta en kardiodag ved siden styrketreningen også en morgentur/kveldstur samme dag som du trener styrke. Du kan uten problem kjøre styrke på dagen og spinning på kvelden, så lenge du spiser nok;)

Det beste du kan gjøre kostholdsmessig er å spise så rent som mulig, ta et kaloriregnskap av og til for å sjekke at du holder deg til kaloriene dine. Ønsker du å gå ned i vekt så må du jo selvfølgelig ligge under vedlikehold.

Det eneste som har noe å si når du skal ned i vekt er energi inn - energi ut. Spiser du frukt som en del av kaloriene dine går det på bekostning av andre kalorier. Det er generelt ikke mye kcal i frukt, så du kan fint spise det på "diett". Spis rent, spis nok, hold deg unna sukker og hvetemel! :-)

Ser at du gjerne vil ned 12 kg til mai/juni. Jeg vet ikke hva fett% din er, men jeg hadde heller foreslått 8-10 kg ;) Ned 0,5-0,7kg i uka er realistisk, og da mister du minst mulig muskler - og mest mulig fett, om du spiser riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...