Gå til innhold

Strekk i setemuskel av markløft, hjelp!


Alita

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har drevet med styrketrening siden juni, men har de siste par ukene opplevd å få strekk/vondt i setemuskelen og litt nedover bakside lår hver gang jeg tar markløft. Det hindrer meg ikke å gjøre hverdagslige ting, dette strekket kommer kun når jeg har bein-dag. Pleier som regel å ha 2-3 dager mellom hver beinøkt så da blir strekket litt bedre, for så å gå tilbake til litt vondt igjen etter marken. 

Hvordan kan jeg rette opp i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Alita skrev:

Hei. Jeg har drevet med styrketrening siden juni, men har de siste par ukene opplevd å få strekk/vondt i setemuskelen og litt nedover bakside lår hver gang jeg tar markløft. Det hindrer meg ikke å gjøre hverdagslige ting, dette strekket kommer kun når jeg har bein-dag. Pleier som regel å ha 2-3 dager mellom hver beinøkt så da blir strekket litt bedre, for så å gå tilbake til litt vondt igjen etter marken. 

Hvordan kan jeg rette opp i dette?

Ta 2 uker pause fra markløft.

Begynn på nytt med lave vekter f.eks. 50% av nåværende, og øk forsiktig slik at du er tilbake i løpet av 4 uker.

Dersom smertene ikke blir borte eller kommer tilbake kan du prøve markløft fra blokk. Det vil si at du bygger opp under vektskivene slik at løftehøyden blir mindre. Dersom det fungerer kan du gravis redusere høyden på blokkene til du løfter fra golvet igjen.

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, PaulM skrev:

Ta 2 uker pause fra markløft.

Begynn på nytt med lave vekter f.eks. 50% av nåværende, og øk forsiktig slik at du er tilbake i løpet av 4 uker.

Dersom smertene ikke blir borte eller kommer tilbake kan du prøve markløft fra blokk. Det vil si at du bygger opp under vektskivene slik at løftehøyden blir mindre. Dersom det fungerer kan du gravis redusere høyden på blokkene til du løfter fra golvet igjen.

 

Lykke til!

 

Dette skal jeg prøve, droppet marken i går. Det jeg lurer på da er om jeg kommer til å miste mye av progresjonen min i mark? Har hatt god framgang til nå og er redd jeg mister en del av styrken jeg har opparbeidet meg der. 

Tusen takk for svaret ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Alita skrev:

Dette skal jeg prøve, droppet marken i går. Det jeg lurer på da er om jeg kommer til å miste mye av progresjonen min i mark? Har hatt god framgang til nå og er redd jeg mister en del av styrken jeg har opparbeidet meg der. 

Tusen takk for svaret ditt!

Forhåpentlig er du tilbake på samme nivå om 6 uker og klar til å gjøre ny framgang. 

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...