Gå til innhold

For mye aktivitet?


Marthemor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg startet for et år siden opp med relativt regelmessig styrketrening, først på senter og så senere hjemme pga corona. Senteret mitt har enda ikke åpnet, så fortsatt foregår mesteparten av styrketreningen hjemme. Jeg har da ikke tilgang til særlig tunge vekter, så det blir mye egenvekt, miniband og manualer på inntil 10 kg. Problemet er at jeg ikke føler veldig fremgang på styrketreningen min. Jeg har mange og relativt korte økter, gjerne 5-6 i uka på ca 25-30 min (iallefall to rene økter med kjernetrening).

I tillegg er jeg veldig glad i å gå turer. Jeg registrerer turene mine som trening på klokka mi da disse alltid er med et visst tempo og i motbakker. Jeg går stort sett to turer hver dag, ca en time på hver. Den ene turen har en høydestigning på 350 m over 4,4 km, den andre noe mindre. I gjennomsnitt viser klokka mi ca 25000 steg om dagen.

Nå lurer jeg på om turene mine (som jeg elsker og gjør kun fordi det er lystbetont!) ødelegger for meg? Jeg er ofte veldig støl og stiv i ben og legger, har tenkt at dette kommer av styrketrening, men kan det henge sammen med gåingen? Og er det pga dette at jeg ikke føler på særlig framgang på styrketreningen? Kan legge til at et par ganger i uka så jogger jeg istedet for den ene turen, men dette er ikke regelmessig.

Takknemlig for hjelp og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da tror jeg beste sjansen din til å få resultater av styrketreningen er å trene med tung motstand og komme i kalorioverskudd.

Kalorioverskudd kan du oppnå med mindre aktivitet eller mer mat. Prøv å øke kaloriinntaket f.eks 250 kCal og kom deg på et skikkelig gym. 3 fullkroppsøkter i uka er fint.

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...