Gå til innhold

Mystisk regnestykke for fremgang med intervalløkter


Clementine

Anbefalte innlegg

I denne artikkelen her på Fitnessbloggen, står noe smått forvirrende som gjorde meg veldig nysgjerrig:

"Med 2-3 intervalløkter i uken kan du regne med en fremgang på 0,5 % pr økt. En økning på kun 3 % vil gi 10slag mindre i minuttet – og tilsvare en reduksjon i biologisk alder på hele 10 år!"

0,5 % og 3 % av hva da? Hvis det er bpm ville jo 10 slag som 3 % gitt en makspuls på over 300 bpm. Er det noen som skjønner hva det siktes til her?

Har lett etter best evne på google etter kilder eller lignende, men blir ikke noe klokere. Den beste teorien jeg har så langt er at det er riktig at det er bpm, men med skrivefeil så det skulle stått 5 % i stedet for 3 %.

Håper noen kan hjelpe på nysgjerrigheten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Clementine skrev:

I denne artikkelen her på Fitnessbloggen, står noe smått forvirrende som gjorde meg veldig nysgjerrig:

"Med 2-3 intervalløkter i uken kan du regne med en fremgang på 0,5 % pr økt. En økning på kun 3 % vil gi 10slag mindre i minuttet – og tilsvare en reduksjon i biologisk alder på hele 10 år!"

0,5 % og 3 % av hva da? Hvis det er bpm ville jo 10 slag som 3 % gitt en makspuls på over 300 bpm. Er det noen som skjønner hva det siktes til her?

Har lett etter best evne på google etter kilder eller lignende, men blir ikke noe klokere. Den beste teorien jeg har så langt er at det er riktig at det er bpm, men med skrivefeil så det skulle stått 5 % i stedet for 3 %.

Håper noen kan hjelpe på nysgjerrigheten 😊

Jeg tror økningen i % det siktes til er oksygenopptak (VO2) som følge av mer effektivt hjerte. Reduksjonen på 10 slag er sannsynligvis hvilepulsen. Litt uklart forklart i artikkelen til Robert.

Paul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...