Gå til innhold

Hjelp


yesicandoit

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper det er noen som vil ta seg tid til å hjelpe meg. Jeg har som mål om å endre kroppsammensetting, da jeg ser tynnfeit ut.

Litt om meg:
Jente på 26, 1.69 cm, 60 kg.
Prøver å spise sunt og normalt. Ønsker at dette skal bli gjort på en sunn måte.

Planen er å bruke mølla som jeg har hjemme 2 ganger pr uke. (Intervaller/fort gange). I tillegg styrketrening 3 - 4 ganger pr uke. Høres dette ut som en god plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Flott at du tenker å endre kroppssammensetning - kontra det å fokusere på å "slanke deg". For med din 169 cm, så er 60kg godt innafor normalsjiktet.  

Spis variert! Fyll tallerken med grønnsaker, litt ris/poteter og en ren og fin proteinkilde (kjøtt/fisk/kylling). Kutt ut ting som du egentlig ikke merker at er der. Ikke fyll panna med smør/olje før du steker, ikke pøs på med oljer og marinader på alt mulig, pensle heller litt olje på kjøttet og peis på med deilig krydder. Har du ei god stekepanne trenger du ofte ikke å ha noe i panna før steking. Funker også godt med vann! Spis mat som metter, fett er ikke farlig - heller ikke karbohydrater - men begrens mengdene. Lag mat fra bunnen av, velg lettprodukter/magre varianter. Men spis - kroppen trenger mat for å bygge muskler! Er du sulten mellom måltider, ta ei gulrot e.l. Begrens mengden frukt, juice etc. Drikk MASSE vann! Og ikke minst: unn deg noe godt en gang i blandt, trivsel er viktig for både kropp og sinn, og mat skal være noe man gleder seg til - ikke bare spiser fora t det er sunt. ❤️ 

Treningsmessig tenker jeg styrketrening og det å bygge muskler bør være hovedfokuset, også ville jeg valgt oppsett litt utifra hvor erfaren du er med styrketrening. Men baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress etc. er alltid gull. Ikke vær redd for å starte med kroppsvekt/kun stang dersom du er heelt fersk i faget. Heller god teknikk enn masse vekter. 12-15 reps og 3 sett. 

Er du helt fersk er kanskje et helkroppsprogram 3 ganger i uka et fint sted å starte? Dersom du trener på et senter med muligheten til det, ville jeg skaffet meg en oppstartstime (disse er ofte gratis) for å få kontroll på både teknikk - men også hvilke øvelser du burde kjøre. Kondisjonstrening er flott, men vil du bygge muskler bør du holde deg til korte og intense intervalløkter og unngå langkjøring. Rask gange med litt stigning på mølla er et fint sted å begynne! 

Pass også på å få tilstrekkelig med hvile! 

Ikke tenk så mye på vekta, du vil kanskje i starten heller gå litt opp enn ned (kombinasjon av vann ++), så viktig å ikke miste motet. Ta heller mål rundt midje, rumpe og lår, og ta bilder underveis. Sammenlign. En gang i uka/14.dag, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...