Gå til innhold

Diett nødvendig?


Newbie74

Anbefalte innlegg

Er ganske nybegynner, og har skjønt at en må ha en del kalorioverskudd for å bygge muskler. Har spist godt de siste ukene etter sommerferien, men er nå redd jeg kanskje har lagt meg på et noe for høyt kaloriinntak. Jeg merker i og for seg muskelvekst, men føler samtidig at jeg først og fremst har lagt på meg fett, og eksempelvis har livvidden økt betydelig. Jeg er ikke redd for å gå litt opp i vekt, men ønsker primært å øke muskelmasse på bekostning av fettmasse.

Det jeg lurer på nå er om noen har råd til hva jeg nå bør gjøre? Er det nå nødvendig med en diettperiode for å stramme livvidde og fettmengde inn igjen – i alle fall tilbake til mitt tidligere nivå – eller vil dette i kombinasjon med styrketreningen kunne gå også ved en noe mindre reduksjon av kaloriinntaket (altså fortsatt kalorioverskudd, men ikke like høyt som frem til nå)? Takknemlig for alle svar!

(Trener basis styrkeøvelser 3-4 ganger + en løpetur (ca. 7 km) per uke. Har primært hold formen ved like med 1-2 styrketreninger i uka det siste året, men startet opp med 3-4 treninger i uka nå etter sommerferien; derav også det økte kaloriinntaket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratuler med å kommee i gang med trening. Selv er jeg ikke fagpersonel, men har opplevd at det er mange veier til ROM. Har personlig både prøvd bulk (9mnd) diett (3mnd) periodisk faste, og "go with the flow". 

Er ingen 100% svar her, og jeg vegrer meg for å sitere gammel data. Når jeg kjørte PF, veldig konsentrert, og lå på 2500-3000 kcal treningsdager, 1800-2400 treningsfri, økte jeg gradvis i muskelmasse, og minsket i fett% (merk, minske i fettprosent vill si at de muskelmasse/fett% ratio endrer seg, ikke at jeg nødvendigvis får mindre fett på kroppen) .. Det sagt, det krevde ganske mye planlegging, tilpasning, lytting til kropp, endringer fra uke til uke/dag til dag. 

men... Siden det enkle ofte er det beste: Av mine erfaringer de siste 10-12 åra så vil jeg påstå at det å gå på en smell på alle tre metodene er ca. like sannsynlig. Det som kan være greit er å justere kcal etter behov. Start lavt, jobb deg oppåver. Ikke overdriv kalorioverskuddet om mulig. Da blir det kjapt VELDIG mye å ta av seg når våren kommer (og her går mange ofte i en fallgrop at ALT skal bort, og da "kan" mye muskelmasse også forsvinne, som igjen gjør at bulk/deff føles rart). Har selv brent meg på dette når jeg var guttunge på 16-17. 

Eksempel: Merker du god fremgang nå, men at mye fett legger seg på kroppen, kan du prøve å strupe ned 100-200 kcal på treningsfri dager, se om det hjelper. Men før du begynner, kan det sikkert være behjelpelig å vite kroppsvekt, kcal nivå du ligger på i dag m,m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...