Gå til innhold

HIIT eller 4x4?


IngvildK

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg var litt usikker på om jeg skulle poste denne under styrketrening eller utholdenhet, da temaet omhandler begge deler. Forsøkte å søke litt i forumet, men fant ikke mye om fordeler/ulemper HIIT VS 4x4 intervaller. Så håper på svar :-)

Jeg har tilgang til treningssenter og mulighet til 4-5 treningsøkter i uken. Jeg ønsker å gå noe ned i fettprosent, bli sterkere og bedre kondisjonen. Mye på en gang med andre ord, men er i hovedsak opptatt å spise og trene meg til en sterkere og sunnere kropp. For meg er det viktigere å bygge mer muskler enn å trene kardio, det er treningsformen jeg trives best med og er avhengig av å være sterk i jobben jeg har. Men kondisen min er ikke mye å skryte av, så skulle selvsagt gjerne forbedret denne.

 Jeg har trent styrke i flere år, og har nå delt opp i en dag med tung fullkropp, en lettere dag med overkropp og en lettere dag med bein. Har så vidt begynt med 4x4 intervaller på mølle eller sykkel 1-2 ganger i uken.

Så over til spørsmålet mitt: 

Vil det være best å øke antall dager med styrke, og legge til HIIT intervaller etter noen av øktene? Eller ha 3 dager med styrke, og 1-2 dager med 4x4 intervaller?

Hva gir best effekt av 4x4 og HIIT mtp fettforbrenning og bedring av oksygenopptak? 

Eventuelle andre forslag til "fordeling" av styrke og kardio mottas med stor takk! Del gjerne din erfaring også :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...