Jump to content
Pinkrunner

Makrofordeling og trening for vektnedgang og lavere fettprosent

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er i gang med treningen igjen etter opphold. Vil gjerne få mer muskler i forhold til fett og ha en lavere fett% enn i dag (ca. 35%). Jeg så på bodybuilder.com at min makrofordeling var på 177 gram for både protein og karbohydrater, mens 39 gram på fett. Er dette gunstig? Og i såfall er det en passende mengde kcal for vektnedgang uten å slite med sult eller vektoppgang rett etterpå? Jeg er 170 cm, veier ca 72kg, er 22 år og har mulighet å trene 4-6 ganger i uken. Målet er ikke å bli tynn, men oppnå en fin form ved både styrke og kondisjon. Er glad i å løpe og trene styrke, men vil gjerne kunne forholde meg til et program for treningen og rammer i matveien slik at jeg vet hvorfor jeg trener slik jeg gjør. Hvorfor gå opp og ned i kcal per dag feks?

Har tidligere gått på en smell når det kommer til å spise for lite og ødelegge for meg selv, nå vil jeg få litt struktur på trening slik at jeg ser fremgang. Så hva er mest optimalt hvis jeg ønsker vektnedgang? 

På forhånd takk :)

Cathrine

Fortsetter under...

Hei. 
Når det kommer til vektnedgang. er kalorier konge, makroer er dronning. 
Det du skal fokusere på er å ha et kalorieunderskudd. Jeg vil anta at du kan grenne greit med fett på 1800-2000 kalorier

Spis ca 120-140 gram protein
ca kroppsvekt i fett, så ca 60-75
resten karb. Skjønner du hvordan du skal få det til å gå opP:)?