Gå til innhold

Bygge muskler og samtidig beholde lav fettprosent?


Kimmy91

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt i 20-årene som er helt ny på treningsfronten. Har fått tatt en kroppsanalyse som viser at jeg har en fettprosent på like under 10 %. Målet er å bygge litt muskler og jeg har fått råd av min PT til at jeg må spise mye mer og opp i fettprosent for å kunne bygge muskler. Jeg har samtidig lyst på synlige og definerte magemuskler, men leser på nett at da må man ha en lav fettprosent for at dette skal være synlig. Når jeg nå har blitt bedt om å øke kaloriintak og gå opp i vekt for å bygge muskler, vil ikke dette da virke hemmende for å få synlige magemuskler ettersom fettprosenten vil økes? Er det mulig å bygge muskler, men samtidig jobbe mot å få definerte magemuskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er i februar måned, og magerutene du eventuelt skulle få nå vil leve usett under flere lag klær. Ergo ville jeg hørt på PT, spist i MODERAT overskudd og se hva som skjer. Vektøkningen vil bestå av muskler, gitt at du trener bra, og også noe fett. Hvor mye fett vs muskler avhenger av hvor stort overskuddet er, hva du spiser (nok protein, sunt fett, osv), søvn, gener, hormoner osv. Altså umulig å forutsi. Men husk at en vektøkning tar TID. Du vil ikke plutselig ha lagt deg ut uten å merke det underveis og dermed kunne justere. 

Spis godt, tren bra, og kos deg! Når det nærmer seg slutten av april kan du jo evt vurdere en del dersom syntes det har lagt seg for mye fett på kroppen. 

Husk også at når muskelmassen øker vil fettprosenten synke, så du kan faktisk gå opp litt i både fett og muskel og likevel ha samme fettprosent 

 

Lykke til :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...