Gå til innhold

problemer med vektnedgang ved kaloritelling


Emanon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med å få vekta nedover, og vet ikke om jeg gjør det riktig. Har trent med vekter i mange år så der er ikke problemet. men har hatt et opphold pga. ryggplager. Har sånn smått startet på igjen, og vil gjerne ned litt i vekt. teller kalorier og ligger på rundt 2000 - 2300 kcal i døgnet. ca 100g karb , 100g fett og 220-250 protein. Jeg er 39 år, 186 cm , 106 kg og har en fettprosent på rundt 23. Har et moderat aktivitetsnivå med lett cardio og lett vekttrening ca 3-4 ganger i uken. Har aktivitetsmåler med pulskontroll som sier jeg bruker ca en rundt 3400 - 4000 kcal i døgnet 

setter pris på noen innspill og kanskje hjelp til framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du behøver ikke legge deg lavere i kaloriinntak enn det du gjør her.

Står vekta bom stille, eller har du faktisk hatt en liten reduksjon om du ser "over tid"? Hvis bom stille: Hvor lenge har du vært på stedet hvil? Tålmodighet er manges største fiende.

Hvor nøye er du med tellingen, og hvor bevisst er du på alle de små tingene? Inkluderer du melkeglasset til frokost, smøret på brødskiva og oljen du steker fisken i? Mange får seg en overraskelse her, og ser at de havner på vedlikehold kalorimessig når de går inntaket litt i sømmene.

Har du en cheat-day i ny og ned, f.eks på lørdagskvelden med en påse potetgull og noen "kalde"? I så tilfelle: 1000-1500kcal ekstra en kveld i uka fordelt utover alle ukedagene kan presse deg opp på vedlikehold.

Ned eller opp i vekt er ikke rakettforskning. Det er kalorier ut/inn som gjelder, enkelt og greit, og derfor stiller jeg noen helt enkle spørsmålstegn til deg her.

Fremfor å presse kaloriinntaket ytterligere ned, noe som ikke er hensiktsmessig slik jeg ser det, kan du istedet gjøre et forsøk på å forsiktig øke aktivitetsnivået. Det kan høres ut som at du har litt å gå på her :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, joda jeg er ganske nøyaktig på tellinga, er ikke mye som ikke blir med. har holdt meg unna cheat og alko. å hvis jeg tar noe snacks så er alt med slik at jeg ikke overstiger. Har hatt en liten reduksjon over tid, men ikke slik som tallene skulle tilsi. Skal det sies at jeg har diabetes så blodsukkeret har jo en del og si i forhold til forbrenningen, men med så lite karbo som jeg spiser så har jeg et stabilt blodsukker. Har holdt på nå i snart 3 mnd og kroppen "nekter" å gi slipp på kiloene. Det jeg tror er mulig at jeg spiser for lite , slik at kroppen holder igjen, kan det være? har økt aktiviteten litt, men det er så nylig at det tar litt tid for å sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde sikkert planer om en gang å røpe at du var diabetiker. Bare vente litt, for å gjøre det ekstra vanskelig.

Høyt blodsukker flytter karbsa rett ut i blodet og urinen, man raser ned i vekt. Dette gir senskader. Trening senker blodsukkeret, så må du spise etterpå for å få det opp til nivå igjen - dette gir deg en utfordring kalorimessig. Veldig vanskelig å dosere kalorier nøyaktig grunnet feildoseringer eller andre årsaker.

Krever høy form av planlegging. Se for deg et totalt måltid: Litt av det spises før trening, resten etterpå slik at det ikke blir "i tillegg til".

Kalorier sprekker oftere = vanskeligere. Blodsukker er 3 - må ta 150kcal til eller mer.

Bortsett fra dette - ingen magi.. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...