Gå til innhold

Kombinere løping og styrke


Peanuts

Anbefalte innlegg

Jeg liker best å løpe og det er det jeg ønsker å bli god på, men jeg vil også trene styrke fordi det er skadeforbyggende, bra for meg som sitter på kontor hele dagen og bra for meg å innarbeide gode rutiner før jeg blir gammel! 😱 (ikke helt enda).

Men jeg leser at for å få fremgang må man trene styrke tre ganger i uken og helst isolere øktene. Jeg skal helst løpe ganske mye og langt også, så hvordan legger jeg opp treningen uten å være nødt til å trene hver dag eller to ganger om dagen, som topptrente gjør? 

Jeg trener 4-5 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg driv eigentleg med løp, men pga kranglete bihuler er det ganske dårleg kontinuitet.. Uansett så trente eg styrke ei økt i veka i fjor haust/vinter med bra progresjon. Samtidig hadde eg 3-4 økter løp i veka og sykla 1.5 time fram og tilbake til jobb kvar dag. Løpsvolumet var ca 60 km i veka og då eg avslutta sykkelsesongen auka eg til 80-85 km. Spring 3000m på ca 10 minutt når eg er frisk. Styrkeøkta bestod av markløft, chins, bulgarsk utfall og press. Får vondt i hofta av knebøy kombinert med stort løpsvolum, så difor erstatta eg det med BU. Brukte autoregulering som progresjonsmetode, men hadde stort sett framgang kvar økt. Åtte reps på fyrste arbeidssett, viss eg klarte det auka eg litt til neste sett og tok to sett med ein rep i reserve på den øvelsen. Starta neste økt på den nye vekta. På markløft hadde eg derimot berre 5 reps pga fokus på teknikk.

På fire månader tok dette meg frå 100 kg til 125 i mark, kroppsvekt til +20 kg i chins og 35 til 42.5 i press. På BU var eg oppe i 60 kg på ryggen, men ein stor del av progresjon kan nok tilskrivast at øvelsen var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...