Gå til innhold

Fett, karbo og protein - hva er gunstig sammensetning?


Giske

Anbefalte innlegg

Hei!:)

Er ny her på forumet, og ville blitt veldig glad for litt hjelp til mitt nye kosthold. Er ca 3 mnd ute i min nye livstil, er supermotivert og koser meg med treningen. Men vil gjerne gå ned noen kilo, så jeg kan se de nye musklene mine. For nå er de litt gjemt under fett:p

Har derfor lest mye, og kommet til at jeg bør ligge på ca 1800kcal om dagen. Er 168cm og 68kg, så tror det er et ok kaloriunderskudd. Men hvordan skal jeg fordele dette mellom protein, fett og karbohydrater? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig viktig med proteiner. Særlig på de dagene du trener styrke, for å bevare muskelmasse, og da forhåpentligvis går ned i fettmasse istedenfor :) Gjerne opp i 2 g per kg kroppsvekt. Karbohydratene bør man gjerne moderere, men siden jeg vet at du ikke spiser særlig mye brød, lys pasta og ris osv, så er jo ikke det noe problem gjerne;) Letet litt etter artikler om temaet, men fant ikke noe som passet helt.. me her er ihvertfall en artikkel som drøfter forholdet mellom karbs, proteiner og fett. http://fitnessbloggen.no/genenes-favorittdiett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Protein er hovudfokus. Der blir det anbefalt 2-3g per kg kroppsvekt.

Resten er strengt tatt avhengig av kva kosthald ein har eller vil ha. Lavkarbogruppa vil nødvendigvis ha høgare mengd feitt og mindre karbohydrat. Dersom du ikkje har store problem med å vere svolten og vurderer lavkarbo så ville eg anbefalt 0,5-1,5g feitt per kg kroppsvekt og resten karbohydrat.

Eksempel:

68*2,5 = 170g protein = 680 kcal

68*1 = 68g feitt = 610 kcal

Resten: 1800-680-610 = 510 kcal = 130g karbohydrat

I tillegg har du sjølvsagt mikronæringsstoffer og vitaminer, omegaolje osv.

Om du vil ha meir lesestoff:

http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen artikler å linke til som backer dette opp, men syns jeg har lest flere steder rundt om her at mange på diett spiser proteiner 50%, karbohydrater 30% og fett 20% noen har 60/20/20 eller 50/25/25.

Blir litt feil å bruke prosent på proteinmengden da den er avhengig av kroppsvekt og ikke kalorimengde. Dersom man kutter veldig på kaloriene bør faktisk proteinmengden opp, ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt feil å bruke prosent på proteinmengden da den er avhengig av kroppsvekt og ikke kalorimengde. Dersom man kutter veldig på kaloriene bør faktisk proteinmengden opp, ikke ned.

Ja, det kan godt hende jeg blandet det litt sammen med fordelingen av proteiner, karbohydrater og fett i hvert måltid eller noe. Jeg tror uansett du har mer peiling enn meg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan godt hende jeg blandet det litt sammen med fordelingen av proteiner, karbohydrater og fett i hvert måltid eller noe. Jeg tror uansett du har mer peiling enn meg : )

Det er nok av såkalte "kostholdseksperter" som kommer med en prosentvis fordeling og ofte er proteinandelen mye lavere i tillegg, så er ikke så rart at du har fått med deg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...