Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Mann på 25 år her.

Har store deler av mitt liv vært "moderat overvektig". per i dag er jeg 190 cm høy og veier 107 kilo. Var for 3 -4 år siden godt i gang med å gå ned i vekt, var nede på 96 kilo, men fikk en smell og treninga dabbet av og jeg slutta. Nå i dag jobber jeg som sykepleier, og jobber derfor turnus. Har nå i noen uker startet opp med trening igjen, for det meste styrketrening med fokus på kjernemuskulatur og overkropp/rygg. Men det jeg sliter med er å finne en matplan som passer hverdagen min, jobber mye kveld, dag og nattevakter, samt at jeg er veldig lite glad i frokost kl. 06 på morgenen(truger det i meg fordi jeg vet jeg må). Har også en samboer som spiser og lever normalt, som ikke er med på mitt trening og vektnedgangsprosjekt, så det blir fort litt utfordringer i heimen også.

Min motivasjon til å gå ned i vekt er at jeg ønsker bedre helse, avlaste ryggen min/trene rygg og kjernemuskulatur, og ha et bedre liv enn jeg har nå, med mer energi og overskudd, samt å føle meg bra.

Har per dags dato følgende mål: Midje 119 cm, hofte 104 cm, lår 66 cm, overarm 36 cm.

Hva jeg mener jeg trenger hjelp med:

- Finne en plan/kostholdsretningslinjer jeg kan følge,

- mengde kalorier og fett/ proteiner og karbohydrater

- fy mat og bra mat

- evnt. noen forslag på hvordan en dag med mat bør se ut for meg?

Føler jeg har prøvd mye men sjeldent kommer i mål...  men denne gangen er mitt mål ikke å se bedre ut(slik det har vært før) men å føle meg bedre, samt passe på rygg og kjernemuskulatur, som blir mye belastet på jobb i uheldige arbeidsstillinger og mye ståing/gåing.

For treningens del, føler jeg at jeg har noenlunde kontroll, jeg har som mål å komme meg ut på trening minst 3 ganger i uka, samt at jeg forsøker å komme meg ut og gå turer ellers, og at jeg har en relativt aktiv hverdag på jobb hvor jeg er mye ute og går/står/løper. Men om noen har gode råd vedr. trening er jeg veldig for dette.

Når jeg drar på trening er det som regel 20-30 min oppvarming med enten romaskin eller elipsemaskin, etterfulgt av styrkeøvelser som f.eks. Sittende roing, nedtrekk med tau, face pull, woodchoppers, rygghev, goblin squats med vekter, planken, nedtrekk, markløft, knebøy, ++++ en del andre. Det kommer veldig ann på dagsformen og hvor mye jeg ønsker, men pleier som regel og holde på i ca. 1- 1,5 time totalt per økt.

Miiiild frustrasjon over at fettet ikke slipper taket, og at musklene ikke får komme igjennom. :D Denne gangen er det for real, og jeg innser da at jeg trenger hjelp, og at jeg må gjøre det ordentlig.

All hjelp mottas med takk!

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

Om fruen spiser normalt som du skriver, så kan første steg være å spise slik hun spiser. Tar utgangspunkt i at hun er mindre enn deg? Da øker du bare mengden med protein til å begynne med så kan du se hvilken vei det går:-)  

Treningen kan du evt bare fortsette som du gjør.

Ta et steg av gangen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...