Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg i gang?


Shelby

Anbefalte innlegg

jeg trenger skikkelig hjelp og håper at noen snille sjeler kan hjelpe meg i gang her inne. Jeg har alltid hatt litt ekstra kjøtt på beina men nå har jeg ganske så mye. Har hatt 2 svangerskap som har gjort at jeg har lagt på meg en del men det eksploderte da jeg fikk mitt siste barn for 3 år siden da hun har fått en alvorlig diagnose som har ført til at vi tilbringer MYE tid hjemme da hun er stort sett syk. Jeg har vært utrolig deprimert i disse årene som har ført til en del trøste spising og i og med at jeg er inne med henne såpass mye så har det blitt lite mosjon. Nå orker jeg ikke mer, jeg føler meg så uvel med meg selv å kjenner jeg er i så dårlig form at jeg må bare begynne å gjøre noe nå.. jeg orker ikke å ha det slik. Jeg har aldri vært fan av å lage mat og har dermed liten kunnskap om det. Det jeg lurte på var om det var noen som har tips til meg ang hva jeg kan spise for å oppnå vektnedgang? Jeg kjører meg alltid fast de gangene jeg har forsøkt for jeg spiser det samme hele tiden til jeg blir så møkk lei at jeg sprekker. Og om noen har tips til div øvelser å slikt som jeg kan gjøre hjemme i og med at jeg er så "låst" her jeg er.. jeg har forsøkt å Google osv men det er jo mange tusen innlegg om dette emnet at jeg blir forvirret å lei nesten før jeg har startet. Håper noen har noen gode tips til en sliten, oppgitt 2 barns mamma som sårt trenger litt dra hjelp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å lage en noen fasit oppskrift basert på det du skriver her. Men noen råd gjelder uansett når man vil gå ned i vekt:

- Spis mer grønnsaker, halve tallerkenen bør bestå av ikke stivelsesrike grønnsaker i alle fargevarianter (salat, brokkoli, tomat, spinat, kål, selleri, løk, osv). 3-4 måltider til dagen.
- Spis heller rotgrønnsaker og frukt som karbohydratkilde framfor ris, pasta og korn. Gulrøtter, sellerirot, rødbeter, gulbeter og kålrabi inneholder alle mindre karbohydrater og gir stor metthetsfølelse, men poteter og søtpoteter er også ok.
- Spis nok proteiner (1,6 - 1,8 gram pr kg kroppsvekt). Proteiner øker metthetsfølelsen mer enn de andre makroene. Gode proteinkilder er f.eks fisk, kylling, rødt kjøtt, vilt, egg og svin.
- Unngå prosessert mat og ferdigmat. Disse har ofte svært mye energi i forhold til metthetsfølelse og gir deg veldig lite vitaminer og mikronæringsstoffer i forhold til kalorier.
- Få i deg sunt fett fra uprosessert mat, men begrens inntaket av oljer. Omega-3 tilskudd er viktig om du ikke spiser fet fisk flere ganger i uken.
- Beveg deg mer. Og dette gjelder ikke bare trening men også på jobb, hjemme og gjennom hele dagen. Prøv å begrens hvor mye du sitter hver dag.
- Tren styrke for å forbedre kroppskomposisjon og korte intervalløkter for å øke forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 30.10.2016 den 0.26, Shelby skrev:

jeg trenger skikkelig hjelp og håper at noen snille sjeler kan hjelpe meg i gang her inne. Jeg har alltid hatt litt ekstra kjøtt på beina men nå har jeg ganske så mye. Har hatt 2 svangerskap som har gjort at jeg har lagt på meg en del men det eksploderte da jeg fikk mitt siste barn for 3 år siden da hun har fått en alvorlig diagnose som har ført til at vi tilbringer MYE tid hjemme da hun er stort sett syk. Jeg har vært utrolig deprimert i disse årene som har ført til en del trøste spising og i og med at jeg er inne med henne såpass mye så har det blitt lite mosjon. Nå orker jeg ikke mer, jeg føler meg så uvel med meg selv å kjenner jeg er i så dårlig form at jeg må bare begynne å gjøre noe nå.. jeg orker ikke å ha det slik. Jeg har aldri vært fan av å lage mat og har dermed liten kunnskap om det. Det jeg lurte på var om det var noen som har tips til meg ang hva jeg kan spise for å oppnå vektnedgang? Jeg kjører meg alltid fast de gangene jeg har forsøkt for jeg spiser det samme hele tiden til jeg blir så møkk lei at jeg sprekker. Og om noen har tips til div øvelser å slikt som jeg kan gjøre hjemme i og med at jeg er så "låst" her jeg er.. jeg har forsøkt å Google osv men det er jo mange tusen innlegg om dette emnet at jeg blir forvirret å lei nesten før jeg har startet. Håper noen har noen gode tips til en sliten, oppgitt 2 barns mamma som sårt trenger litt dra hjelp 😊

Jeg føler med deg shelby. Kjenner igjen trøstespisingen og depresjonen.. Jeg vurderte en stund å bli veggis fordi noe av den maten er sykt god, men jeg elsker kjøtt.
Forstår godt at du blir forvirret fordi jeg er like forvirret selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...