Gå til innhold

Magefett selv om man er tynn


Sagstein

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er ganske tynn, men sier at hun fremdeles har litt "for mye" på magen.
Hun vil derfor slanke seg litt til for å bli kvitt det siste fettet. Men hun er allerede veldig tynn (BMI rundt 18), så jeg mener det ikke vil være sunt.

Er det noe annet hun kan gjøre for å bli kvitt fettet på magen, eller må hun bare akseptere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Sagstein skrev:

Jeg har en venninne som er ganske tynn, men sier at hun fremdeles har litt "for mye" på magen.
Hun vil derfor slanke seg litt til for å bli kvitt det siste fettet. Men hun er allerede veldig tynn (BMI rundt 18), så jeg mener det ikke vil være sunt.

Er det noe annet hun kan gjøre for å bli kvitt fettet på magen, eller må hun bare akseptere det?

Problemet hennes er at hun er det som gjerne kalles "tynnfeit". Det vil si relativt lav andel muskelmasse, og relativt høy andel fettmasse i forhold til kroppsvekt. Dette er ofte typisk for jenter som har ensidig fokus på utholdenhetstrening kombinert med slanking. Muskelmasse tæres da vekk like mye som fettet forbrennes, og resultatet blir en tynn og dvask kropp.

Med så lav BMI kan det både være helseskadelig og ikke minst vanskelig å gå enda mer ned i kroppsvekt. Selv ved vektnedgang, er det ikke sikkert at hun klarer å fjerne så mye magefett hun ønsker. Dette avhenger i stor grad av måten hun går ned i vekt på.

I dette tilfellet ville jeg heller anbefalt henne å øke i vekt og trene styrke for å bygge muskelmasse. Selv med høyere kroppsvekt vil hun sannsynligvis se "strammere ut". Dessuten vil det være lettere å senere slanke vekk magefettet når utgangspunktet er høyere kroppsvekt/BMI.

Poenget er å trene styrketrening både ved vektøkning og vektreduksjon for å hhv bygge og bevare muskelmasse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...