Gå til innhold

Sliter med indre leddbånd


piak88

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skadet leddbåndet for rundt 2. måneder siden.. Jeg har trent i snart 3 år og trener mye, om det har noen betydning. Skaden må ha skjedd under step ups eller pistol squats (har utført begge øvelsene en god del tidligere). Kjente ingenting før rundt 2-3 dager etterpå, da fikk jeg en blåflekk der leddbåndet slutter, altså i festet. Klemte på det og det var vondt.. Kneet verken var eller er ustabilt, det fungerer egentlig som det skal i hverdagslivet, men det tåler ikke å bli trent annet enn sinnsykt forsiktig. Jeg dro til fysioterapaut noen dager etter at skaden var skjedd, og han sa at dette er noe som kommer seg med opptrening og hvile. Har vært flink til å ise, hvile og følge rehab-programmet. Synes likevel at det ikke kommer noen vei, enda jeg har holdt på i 2 måneder. Hver gang jeg belaster det i form av å øke litt fram (det virker som kneet er klart for det) i programmet, sier det tvert ifra. Har kommet meg et godt stykke i programmet, men nå står jeg fast. Egentlig fungerer det bare at jeg lar kneet hvile... Men jeg vil jo helst trene og jeg vil bli bra. Har vært på MR, da legen ønsket jeg skulle. De fant ingenting galt (har forøvrig hørt at de ikke ser leddbåndene på MR, så...). Nå føler jeg at jeg sitter fast fullstendig og det er skikkelig frustrerende. Det er jo helt klart bedre enn det var rett etter skaden, men jeg synes det går utrolig tregt. Noen som har noen andre tips? Har aldri slitt med knærne før. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antakeligvis har du et bevegelsesmønster som stresser MCL (medialt leddbånd). Dette kan være valgus-knær i holdning, overdrevent utrotert kneledd, eller bevegelser du utfører med for dårlig teknikk.

Har skrevet en artikkel om kneskader som du kan lese på nettsiden min.

Øvrig må jeg se holdningsbilder og/eller teknikkvideo før noe mer kan sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!
Jeg vet at jeg har noe å jobbe med ang. øvre krysssyndrom, for jeg har typisk "dataholdning" dersom jeg ikke strammer meg opp. På bildet lot jeg holdningen bare "henge", så du kan se. Kan dette gå utover MCL? 

30jjyhe.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdning OK, med unntak av for lave skuldre (sanns. inaktiv trapezius).

Ut i fra bildene synes jeg det ser ut som at du presser knærne ut, holdningsmessig. Dette vil ikke føre til særlig MCL-stress, men det vil i stor grad føre til ujevn kompresjon av meniscus, og da med stort trykk på medial del av meniscus (innside).

Blåmerkene du merket deg på innsiden, stammer mest sannsynlig fra meniscus og ikke MCL. Dette gir mer mening, da meniscus har mye større blodtilførsel enn ligamentene (MCL), som har minimalt med blodtilførsel.

På generell basis, anbefaler jeg deg å styrke innside lår, tensor fascia latae og peroneus longus. Øvelser i videobiblioteket på nettsida mi.

Les artikkelen jeg nevnte innledningsvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...