Gå til innhold

RYP i 9 måneder, anbefaling til nytt program


Storoe

Anbefalte innlegg

Ja, som trådtittelen sier så har jeg kjørt kontinuerlig på RYP i ca 9 mnd. Starta på Grunnprogrammet, så videre på Ekstrem Muskelvekst, og nå er jeg på de 3 siste øktene på Ekstrem Forbrenning. Jeg har hatt en progresjon stort sett hele veien, har stagnert litt på benken, gått ned ca 3-4kg etter jeg starta på Ekstrem Forbrenning. Øvelsene jeg har kjørt er:

Knebøy (130kg 4x3)

Benkpress (Ca 108kg 4x3)

Fly (106 - maskin)

Row (106 - maskin)

Bicepcurl (26kg)

Arnoldpress (31.75 - maskin)

Franskpress (33kg )

Abdonimal (Kun 1 mnd)

Torso Rotation (Kun 1 mnd)

+2 andre mageøvelser uten maskiner.

Det somer i ( ) er det jeg ligger på nå, med 3 økter igjen av programet.

Mitt mål er: Øke muskelmasse, gå ned i fettprosent.

Den siste måneden har jeg kjørt en godt kosthold der jeg teller og noterer alt jeg har i meg i løpet av en dag. Feilen jeg gjorde først var å spise for lite, så gikk ned litt i muskelmasse og vekt, men begynte å spise mer, og nå har jeg hatt en liten nedgang i fettprosent og økning i muskelmasse. Jeg trener 3 dager i uken styrke, og har løpt interval 4x4 3 ganger i uken i en måneds tid, stortrives med løpinga, så det vil jeg gjerne fortsette med på neste program. Jeg har aldri hatt større motivasjon en det jeg har for å nå mine mål.

Trives egentlig godt med å trene hele overkroppen på en økt, og har ingen erfaring med noe annet program. Flere av de jeg prater med på treningsenteret kjører på med split-program, og sier det fungerer veldig bra, men forstår da det blir flere treningsøkter i uka. Egentlig ingen stor hindring for meg.

Jeg ønsker en anbefaling på hvilket program som kan være best for meg. Det er jo en haug med treningsprogram der ute, og for å være ærlig blir jeg litt forvirra på hva jeg egentlig burde kjøre på med.

Det kommer sikkert flere innlegg med forslag til flere program, les ditt og datt. Men om jeg kunne fått en tilbakemelding på noen som har en god del erfaring på området hadde det vært supert!

Som sagt har jeg kjørt overkroppen på ei økt hele tiden, men er ikke negativ til et eventuelt split-program (og gjerne nye øvelser!!) om det fungerer like så bra. Gi meg også en tilbakemelding på hvilke muskelgrupper jeg burde fokusere mer på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er treningsbakgrunnen din før RYP? Eller har du nådd de løftene på 9 måneder med RYP, og ingenting annet?

Av øvelser du kan få inn er markløft og chins veldig gode.

Vil nok anbefale deg å ta en titt på mer avanserte programmer, en tosplitt vil nok være gunstig. Noen eksempler:

For styrke: 5/3/1 eller Westside

For størrelse: X-size, PHAT eller Doggcrap.

Søk etter de her på Fitnessbloggen, og se om noen av de faller i smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å øke i muskelmasse samtidig som man går ned i vekt, da øking i muskelmasse krever kalorioverskudd og visa versa. Ellers er 5/3/1 en godt ferdig treningsprogram som jeg kan anbefale, det er 4 dager hvor overkropp er 2 dager og underkropp 2 dager. Du finner det ved et kjapt google søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er treningsbakgrunnen din før RYP? Eller har du nådd de løftene på 9 måneder med RYP, og ingenting annet?

Av øvelser du kan få inn er markløft og chins veldig gode.

Vil nok anbefale deg å ta en titt på mer avanserte programmer, en tosplitt vil nok være gunstig. Noen eksempler:

For styrke: 5/3/1 eller Westside

For størrelse: X-size, PHAT eller Doggcrap.

Søk etter de her på Fitnessbloggen, og se om noen av de faller i smak :)

Jeg har trent før, men har hatt en lengre "pause" på ca 8-10 mnd, der jeg trente veldig ujevnt, uten noe stor fremgang. Kjørte da også på med RYP.

Har tatt å lest litt rundt, glemte å nevne at jeg har ingen interesse å bli svær og diger. Jeg vil bare bli veldig godt markert og sterk.

Synes PHAT så greit ut, men var flere øvelser jeg ikke vet hva er. Jeg regner med det går helt fint å bytte ut noen øvelser, med de jeg bruker nå på RYP, så lenge det fokuseres på samme muskelgruppe? Eventuelt noen øvelser jeg synes er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter øvelsene på YouTube, vil nok anbefale å holde deg mest mulig til de oppsatte en god stund før du bytter noe.

Ellers er det som DukeNukem sier, å gi kroppen signaler om å gå opp og ned i vekt samtidig er ikke nødvendigvis så smart. Hvis du ønsker å bli mer definert ville jeg nok startet på vektnedgangen nå, siden løftene dine er ganske sterke, og heller bygge mer om du rekker det før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...