Gå til innhold

Konstant høy puls


Gjest

Anbefalte innlegg

22 år gammel og trent styrke i ca. 3-4 år (3-5 ganger i uka) og normaltvektig (ca. 58 kg fordelt på 165 cm). Noe intervall innimellom, og går ca daglig lengre turer (ca. 1 mil) i noe høyt tempo og oppoverbakker. Har lenge vært klar over at jeg har høy puls, men etter at jeg fikk meg pulsklokke ble jeg ekstra klar over det. 

Normalt ligger pulsen på rundt 90-110. Den var så vidt nede i 60 på natta en gang, men lå normalt rundt 80-90. Ved styrke går den lett opp i 150-180, og kommer opp i 190 uten å føle jeg er i nærheten av makspuls (har fortsatt mer å gi). Jeg har målt bodtrykk og målt hjerte o.l. tidligere, uten at de har funnet noe feil. Likevel bekymrer jeg meg, da jeg ikke anser meg for å være i dårlig form, og ikke tror det er positivt med så høy puls. Er flink til ås tresse, men jobber med saken. 

Har noen noe erfaringer eller tanker hva dette kan skyldes? Bidrar den høye pulsen til økt forbrenning? Etter hva jeg har forstått får en normalt lavere puls når en kommer i form, men gjelder dette i prinsippet mest ved utholdenhet?

Jeg anser meg ikke som veldig muskuløs, og trener ikke for å løfte maks men for å vedlikeholde fettprosent og for helsens skyld. Per dags dato løfter jeg ca. 8 rep x 70 kg i knebøy, 8 rep x 40 kg i benpress og 8 rep x 70 kg i markløft, for å sette ting i perspektiv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =xXx=

Ta deg en tur til lege du. Dette er ikke for oss hobbymosjonister. Blodprøve kan avsløre hormonelle forstyrrelser, eller andre årsaker. I tillegg kanskje også en 24 timers EKG. 

Ellers er tipset å styre unna kaffe, te, cola/andre energidrikker og sukker. 

Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal puls varierer fra person til person. Hva som er normalt for ett menneske er ikke nødvendigvis normalt for et annet. "Normalt er vel rundt 60-80", så muligens ligger du noe over normalen selv om det sikkert ikke er farlig. (Hvilepuls regnes som navnet tilsier ut fra hvilende tilstand.)

Under arbeid er det også store forskjeller blant folk. Noen har høy puls, andre har lav. Det som kan være en viktig indikator er hvorvidt hvilepuls og puls under aktivitet endrer seg vesentlig og over tid fra "normalen". Da bør man oppsøke lege for å sjekke at alt er ok. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...