Gå til innhold

Anbefalte innlegg

De første timene i fasten vil du, dersom du spiser et balansert måltid ha næringsstoffer på vei ut i blodet fra tarmene i rundt 4-6 timer, eller lengre dersom du f.eks spiser et stort måltid.For mye etter fasten vil isåfall være avhengig av hva du spiser totalt sett i tiden etter, ikke bare det første måltidet. Selv synes jeg all mat er mer tilfredstillende etter en 24-timers, og er gjerne veldig fornøyd med noe kjøtt og grønnsaker.

Det er ingenting som er så ødeleggende eller optimalt at det forandrer viktigheten av kaloribalansen din over tid at det er verdt å tenke så mye på før en 24-timers faste. Spise det du vil og det som passer inn med målsetningen ellers før og etter.

Okei.. men bare for å være sikker her. Jeg avslutter fasten 2200 altså ganske sent. Slik at det da blir ett måltid. Neste dag faster jeg som vanlig 16 timer .. Forrige uke fikk jeg i meg kun 3 egg og en shake, før jeg fastet på nytt til 1600 dagen etter..

(Pleier også å løpe intervaller dagen etter om morningen... ) Merket veldig godt at dette var FOR lite med energi. såå..

Ville det vært akuratt passe med mat, om jeg etter fasten spiste 1 pakke spelt lomper med 200gr kylling og grønnsaker?

Altså målet er ned i fett% til sommeren, og vil derfor ikke "ødelegge" hele kcal underskuddet som jeg kan få utifra denne dagen med faste...

Fortsetter under...

Det er hvordan du ligger an i forhold til kaloribalansen over uker som har noe å si. Å faste en dag i uken i håp om å redusere fettprosent uten å ha noenlune kontroll på energi-inntak kan fungere for noen fordi de da kutter kalorier massivt en dag uten å kompensere andre dager, men jeg ville som du være litt bevisst på om jeg faktisk var i underskudd over tid eller ikke. Hva ligger du på iløpet av en uke ca?

Å løpe intervaller mot slutten av en faste høres noe heftig ut, avhengig av hvor lange de er. 9-12 sekunder kan gå veldig greit, men har en følelse av at du løper lengre enn det.

Litt dårlig på å forklare her tror jeg..:p Jeg har ikke en EKSAKT oversikt over hvor mange kcal jeg inntar i løpet av uka. Men jeg vet jeg pr dag ligger på ca 1500-1800 kcal. Fra torsdag kveld til fredag kvel kjører jeg 24 timers. Også spiser jeg fredag kveld ( altså her jeg sliter, med hvor mye og hva :wub:) Så er det natta og opp lørdag morning for 4 x 4 intervaller + 30 min rask gange.

Spiser ikke før rundt 1600 - 1700 igjen på Lørdag ettermiddag...om dette ga ett klarere bilde:rolleyes:

Litt dårlig på å forklare her tror jeg..:p Jeg har ikke en EKSAKT oversikt over hvor mange kcal jeg inntar i løpet av uka. Men jeg vet jeg pr dag ligger på ca 1500-1800 kcal. Fra torsdag kveld til fredag kvel kjører jeg 24 timers. Også spiser jeg fredag kveld ( altså her jeg sliter, med hvor mye og hva :wub:) Så er det natta og opp lørdag morning for 4 x 4 intervaller + 30 min rask gange.

Spiser ikke før rundt 1600 - 1700 igjen på Lørdag ettermiddag...om dette ga ett klarere bilde:rolleyes:

Så du ligger 500-1000kcal i underskudd allerede, og så vil du komme deg 2300-ish kcal *ekstra* i underskudd?

Som jeg har skrevet utallige ganger rundt på forumet, så er det bevist at det rundt 18-timersmerket går over til å bli oksidert mer og mer intramuskulære fettsyrer. Så selv om fettoksideringen går opp går oksideringen av det fettvevet vi faktisk vil ha has på *ned*.

Selv faster jeg gjerne opptil 18-20 timer, men ikke lenger på grunn av det jeg har lest.

Vil bare påpeke at det er de med forholdsvis lav fettprosent som trenger å bekymre seg mest for dette. Hvis man er "feit nok" så har kroppen nok underhudsfett å ta av slik at det ikke går utover det intramuskulære fettet på samme måte. Det er i hvert fall slik jeg tolker det Berkhan skrev under. Derfor vil jeg si at 18 timers faste er mest hensiktsmessig for deg og CaraMella, mens en kar på over 100 kg fint kan kjøre 24-timers faste hvis han føler for det :).

"In short-term fasting there's a significant increase in subcutaneous FFA oxidation. That's just a fancy way of saying that you're mainly burning body fat and nothing else. For up to 14-20 hours* after a 600-calorie meal in normal-weight subjects, fat is only mobilized from body fat stores in resting individuals.

* 14-20 hours in a completely sedentary state should easily equal 12-18 hours in real life.

Past this time point, fat burning increases further. That goes without saying. But it's not necessarily the type of fat you're after that you'll be burning. Somewhere in between the 10- and 30-hour time point, the oxidation of intramuscular fat increases greatly, but no increase is seen in subcutaneous fat. Subcutaneous fat simply can't keep up with demand, so you're playing a game of diminishing returns if you push the fast too long. Coupled with the escalating rate of de novo gluconeogenesis, and subsequent risk of muscle catabolism, fasting for too long may not be very conducive for a lean individual seeking optimal lean mass retention while targeting stubborn body fat."

http://www.leangains.com/2010/06/intermittent-fasting-and-stubborn-body.html

Så..Mange..Spørsmål!

Helt ærlig, bruker du fasten for å være sikker på du skal gå ned i vekt fordi du er usikker på om underskudd fra dag til dag er nok?

Hvorfor kjører du 4x4 intervaller og 30 minutters gange morgenen etter fasten? Er det fordi du tror du maksimerer fettforbrenningen?

La oss si snittet ditt er 1600 kcal pr dag utifra det du sier. Da er ukesinntaket ditt rundt 9600 kcal, og snittintaket ditt på 1400 kcal pr dag dersom vi legger til grunn 1600kcal x 6 / 7 dager.

Hva vedlikeholdsnivået ditt er på vet jeg ikke, ei heller hvor mye fett du har på kroppen men utifra bildet ditt er det noen ting som ikke helt stemmer med opplegget ditt for meg. Det virker som du prøver å optimalisere fremgangen ved å bruke litt ekstrem fremgangsmåte uten å helt ha kontroll på det grunnleggende -energibalansen.

Hvor lenge har du gjort ting slik og hvordan er resultatene?

Jeg har lenge nå prøvd å komme frem til ett fornuftig opplegg.. Har hatt en laang jul med ekstrem fråtsing. Og grunnen til det vet jeg hva er, nettopp en høst med altfor lite mat! Etter jul skulle jeg være flink igjen, men gikk så på denne " være flink i uka og skeie ut i helgen" fella, igjen antakelig fordi det er for lite mat i hverdagen. Typiske helger bak meg er både med smågodt og 1 kebab og pakke kjeks osv... FLAUT. Jeg føler egentlig jeg aldri kommer i mål og ser lite endringer. Enten tar jeg helt av eller så er det for lite mat.

Har kun hatt denne type fasten 4 ganger. Med pause i påska. og guess what.. Påska gikk også rett i dass, da jeg dro på ferie til hjemlandet.. Og ja, jeg bruker vel fasten for å sikre meg ett underskudd.. jeg trenger hjep, og venter på at godeste Therese skal kunne være behjelpelig med diett plan, inntil det er jeg fortsatt on my own....

Annonse

Du har ihvertfall lært noe nokså viktig : Sulter du deg for mye overkompenserer du, som gjør at du sulter deg, som gjør at du overkompenserer..Skjønner du hvor jeg vil? ;)

Inntil Gudinnen Therese har fått nok væske i sin uttørkede sceneformshjerne, prøv å få litt kontroll på inntaket. Med kontroll mener jeg at du får en ca-ide om hvor mye vedlikeholdsnivået ditt ligger på. Det behøver ikke være så komplisert, bruk en kalorikalkulator og finn ut ca hvor mye du trenger pr dag, og stabiliser deg frem til opplegget Therese lager. Da legger du et godt grunnlag for å klare det ( garantert mer moderate og fornuftige) opplegget hun lager istedenfor å komme inn i det med sult/fråtsementalitet og vaner.

Med en gang en begynner å legge opp et opplegg etter samvittighet og usikkerhet er en på tynn is, og det er nettopp derfor 24 timers fasting for å gå ned i vekt potensiellt kan være en lite hensiktsmessig måte å spise på for mange.

Først, finn en noenlunde balansert måte å spise på som du trives med, deretter juster. Ellers blir du lett vinglende mellom to ytterpunkt.

Takk! Skal ta rådene dine, og venter bare på Therese:D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...