Gå til innhold

Trene eller ikke trene?


skinnytobig

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har i to ukers tid vært dårlig, vondt i halsen, utrolig rennende nese, vondt i hodet og har i det siste blitt ganske sår i musklene og fryser ofte. Burde jeg ta en pause fra treninga? Trener kun styrke, og styrketrening jeg tenker på. Vil trening gjøre no nytte, eller bryter det bare ned muskler og gjør at det tar lenger tid å bli frisk?
Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg fri fra treninga til du er frisk. Det eneste du oppnår ved å trene i den formen du er i, er å forlenge sykdomsforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Valan skrev:

Du kjenner på kroppen når du kan trene.. Lov å tenke sjæl. Ingen drar på trening med feber. Men en forkjølelse er ingen grunn til å ligge hjemme

Føler meg frisk nok selv, men fikk høre av et par kompiser at jeg burde droppe trening når jeg hosta som jeg gjorde og virka slapp på skolen. De sa jeg bare bryter ned muskler av å trene.. Men jeg dro på trening i går! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2016 at 9:52 PM, skinnytobig said:

De sa jeg bare bryter ned muskler av å trene.. Men jeg dro på trening i går! :) 

Å bryte ned muskler er hele poenget med å trene. Når man belaster muskler så brytes muskelfibrene ned og de vokser seg større og sterkere de nærmeste dagene.

Om kameratene dine mente at muskler forsvinner av å trene når man er syk så er det bare tull. Når man er syk vil man være redusert så man klarer neppe samme belastning som når man er i form, men noe effekt av treningen vil du uansett få. Det er derimot mange ulemper ved å trene når man er syk. Bortsett fra at man er slappere og trolig svakere så jobber immunforsvaret på høygir med å bekjempe sykdommen. Når du trener risikerer du å kjøre deg selv i et skikkelig underskudd og immunforsvaret svekkes. Sykdommen kan da få overtaket igjen eller du kan i verste fall bli smittet av noe annet som immunforsvaret ditt normalt ville tatt seg av, men som "slipper gjennom" fordi immunforsvaret allerede jobber overtid. 

Har man derimot feber skal man holde seg hjemme. Overdreven belastning kan i verste fall føre til død (nå er nok dette bare om man har absolutt maks uflaks, men at sjansen i det hele tatt er til stede vitner om at man bør være litt forsiktig).

 

Det er all grunn til å være forsiktig med trening når man er syk og selv om jeg forstår frustrasjonen din og ønsket om hjelp til å bli sikrere så er det minimalt andre kan hjelpe deg med. Bare du vet, til en viss grad, hvor syk du er. Jeg sier "viss grad" fordi "forkjølet" kan bety utrolig mye og denne forkjølelsen kan påvirke deg annerledes enn den forrige. Kanskje tror du det er en forkjølelse, men det er faktisk f. eks bronkitt.

Min "taktikk" (utover å kjenne på formen) er at etter å ha vært syk noen dager så sier jeg til meg selv "er jeg friskere i morgen prøver jeg meg på trening". Om jeg da drar på trening så tar jeg det litt roligere enn jeg normalt ville gjort for å se an formen. Litt lavere vekt, litt færre sett eller rett og slett kutter en øvelse eller to. Tanken min er da at om jeg eeegentlig ikke var frisk nok til å trene så har jeg ikke gjort like mye "skade" som om jeg tok i for fulle mugger ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...