Gå til innhold

Knebøy - Smerter under Skulderblad.


Litagoo

Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk! 

 

Sitter her nå etter en treningsøkt med et lite spørsmål, som jeg håper noen her kan svare på. 

Har ikke trent lenge, og har helt elendig teknikk på knebøy, så driver enda bare med stang uten vekter på. 

Men sliter med en merklig ubehag i ryggen når jeg skal utføre det. Akkurat som om rett under Skulderbladene, så er det noe som holder på å "knekke" på plass. Litt vanskelig og forklare det, men kommer på begge sider, helt fra jeg setter stanga på ryggen, har noen ideer om at det kanskje kan være at jeg står litt for rett i ryggen, eller presser brystet for langt ut. Prøvde å finne ut av det idag, men eter 4 set så ble det litt så som så. 

 

Er det noen her som kanskje vet eksakt hva det kan være som fører til dette? Jobbet med å ikke få smerter i korsryggen når jeg utførte det, Og ser ut som det er på plass nå, så får jeg fikset dette over, så blir ting bra :)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antakeligvis ligger skulderbladene enten for høyt opp, eller for utrotert. Dette fører til at de kan kræsje inn i costa (ribben) og føre til symptomer ala det du beskriver.

Kan også være at du oversvaier brystryggen.

Det er veldig  viktig å vite at korsryggen og brystryggen har helt forskjellige strukturelle atributter.

Korsryggen er nøytralt SVAI, mens brystryggen er nøytralt KRUM. Sistnevnte skal derfor ikke svaies i særlig grad. Mange mister evnen til å svaie korsryggen og samtidig krumme brystryggen; de gjør enten det motsatte, eller svaier begge, eller krummer begge. Det er viktig å lære å svaie korsrygg mens man krummer brystrygg. Dette vil også dramatisk øke buktrykket.

Cervical-Lordosis-Diagram.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Ja er veldig usikker selv på formen. Ettersom jeg faller tilbake på konklusjonen om Anterior pelvic tilt kanskje er synderen for meg. Ettersom det kan føles på meg at jeg har litt for mye svai i korsryggen når jeg står, og at jeg får den så kalte "buttwink" når jeg utfører øvelsen. Funnet en del videoer på utøvelser jeg kan gjøre for å prøve å korrektere dette, skal se hvordn det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Har du noen formening om framgansmåte, eventuelt klipp som forklarer og viser rundt dette? Litt vanskelig og se problemet sånn sett på sin egen squatting, og hvordan feilen ser ut i forhold til "normalen" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...