Gå til innhold

Hva er forskjellen på Markløft og Rumensk Markløft?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På markløft så starter hver repetisjon med vekta på gulvet og ny oppspenning pr rep. I rumenske markløft så setter en ikke vekta helt ned på gulvet slik at en bevarer spennet i musklene hele tiden.

Rumenske:

Starter i oppreist posisjon, senker stanga ned mot gulvet, snur før skivene er i bakken, så opp igjen.

Markløft:

Starter på bakken i død posisjon (derav deadlift). Løfter opp til oppreist posisjon, så ned igjen til død posisjon.

:)

Annonse

Jeg har liksom fått det for meg at rumenske markløft er det samme som strakmark ? Rett og slett markløft bare uten at stanga skal i gulvet og ikke bøye bena... Er jeg helt på bærtur?

Korrekt!:) Liten knekk i knæra (samme knekken i kneet i hele utførelsen, ikke bøy de mer eller mindre) er å foretrekke på strakmark, da tar det mer på hamstringsen som er poenget med øvelsen.

Jeg har liksom fått det for meg at rumenske markløft er det samme som strakmark ? Rett og slett markløft bare uten at stanga skal i gulvet og ikke bøye bena... Er jeg helt på bærtur?

Ikke helt på bærtur:) Men det er fortsatt to forskjellige øvelser. Strake markløft gjennomføres strake bein, mens rumenske markløft gjennomføres med en knekk i knærne. Lyle McDonald har skrevet en artikkel som sammenligner øvelsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...