Gå til innhold

Kreatin og hårtap


eroT

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette temaet har vel vært oppe noen ganger, men jeg starter en ny tråd likevel.

Jeg vurderer å prøve kreatin for økt muskelvekst og styrke. Men jeg leser flere steder at noen har opplevd hårtap som følge av kreatin-inntak. Slik jeg forstår det finnes det ingen studier som har omhandler inntak av kreatin og hårtap direkte, men det finnes en studie som viser at kreatin fører til økning av DHT-nivået i kroppen. Forøkning av DHT-nivåene kan visstnok føre til hårtap for enkelte menn.

Noe hårtap har jeg ikke lyst på. Hva er deres erfaringer og meninger rundt dette?

Et par artiklene jeg fant på nett:

https://examine.com/faq/does-creatine-cause-baldness/

http://www.helse.xyz/diseasesandconditions/1002192208.html (Denne artikkelen ser lite vitenskapelig ut, men problematikken er jo ganske enkelt forklart her da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehh? Jeg er tynn i hyssingen, men kan ikke gi skylden på annet enn genetikk og alder;)

Skulle gjerne lagt dette over på kreatin, men nei. Har ingen vitenskapelig fakta å slå i bordet med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.4.2016 at 12.01, eroT skrev:

Hei!

Dette temaet har vel vært oppe noen ganger, men jeg starter en ny tråd likevel.

Jeg vurderer å prøve kreatin for økt muskelvekst og styrke. Men jeg leser flere steder at noen har opplevd hårtap som følge av kreatin-inntak. Slik jeg forstår det finnes det ingen studier som har omhandler inntak av kreatin og hårtap direkte, men det finnes en studie som viser at kreatin fører til økning av DHT-nivået i kroppen. Forøkning av DHT-nivåene kan visstnok føre til hårtap for enkelte menn.

Noe hårtap har jeg ikke lyst på. Hva er deres erfaringer og meninger rundt dette?

Et par artiklene jeg fant på nett:

https://examine.com/faq/does-creatine-cause-baldness/

http://www.helse.xyz/diseasesandconditions/1002192208.html (Denne artikkelen ser lite vitenskapelig ut, men problematikken er jo ganske enkelt forklart her da.)

En økning av DHT-hormonet vil kun kunne fremskynde denne prosessen, ikke forårsake den.

Mao. dersom du ikke er genetisk disponert for hårtap, så vil ikke økning av DHT gjøre noe utslag på manken din.

Er du genetisk disponert, KAN en økning av dette føre til en fremskyndelse av prosessen, men dette er garantert veldig individuelt.

Jeg er 32 år, faren min ble skallet i en alder av 25, og jeg har alltid trodd jeg var disponert for hårtap. De lærde strides om dette, men de siste årene er det blitt sagt at man skal se til mennene på morsiden, da spesielt besteforeldre (Kun min far på begge sider som jeg kjenner til at er / har vært skalla)

Uansett har jeg brukt kreatin stort sett året rundt siden jeg var 16-17, og jeg har så tjukkt hår at jeg faktisk gjerne skulle hatt litt tynnere hår.

Hvorvidt og hvor mye kreatin øker DHT-nivåene og innvirker på hårtap må jeg innrømme at jeg ikke har kunnskap om og derfor ikke skal uttale meg om, men jeg har ihvertfall ikke hørt særlig mye om denne problemstillingen før, jo, jeg har hørt folk bekymre seg over det, men kan ikke si at jeg har møtt noen som er blitt skalla som har koblet dette til kreatin-bruk.

Et produkt som er bevisst at fungerer, ihvertfall forebyggende, er minoxidil. Dette kan du kjøpe reseptfritt på apoteket (I begrensede mengder) - Det går under navnet "Recrea Forte" - Men det er rimelig dyrt om man skal bruke det på fast basis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...