Gå til innhold

Frustrasjoooooon!


Nea

Anbefalte innlegg

Nå daler motivasjonen min (og vekten ikke like så...). Dame, 30 år, 172 cm høy. I første omgang ønsker jeg meg å gå ned i vekt men bevare det jeg har av muskelmasse (same ol' story!). Når jeg har nådd ønsket vekt, vil jeg fokusere på muskelbygging (og oppgang). Dette har jeg jobbet med ca siden jul, med litt prøving og feiling. Nå føler jeg meg totalt forvirret av alt jeg leser og håper på at noen vil hjelpe meg litt!

I starten la jeg meg på et styrkeprogram med helkropp 3-4 ganger i uka, med kaloriinntak på rundt 1800 kcal og ingen cardio. Dette gjorde lite for nedgangen, selv om jeg ble en tanke mer definert (ikke stor forskjell på 1RM heller). Siden jeg følte resultatene uteble, forsøkte jeg å bytte strategi. Etter en grov regning av BMR ser jeg at behovet mitt ligger på ca 1400 kcal daglig, så de siste 8 ukene har jeg ligget på rundt 1450 kcal (i følge LifeSum). Vektnedgangen uteblir, målebåndet gir ikke særlig utslag på noe som helst (men jeg føler meg jo litt klarere i toppen, dog nokså sulten).

Jeg fokuserer på mye protein, sunt fett, og passelig mengde karbohydrater til hvert måltid (dvs det går mye kyllingpålegg, havregrøt med kesam og proteinpulver, rent kjøtt til middag med mye grønnsaker og litt karbo til).

En vanlig treningsuke for meg nå ser ut som følger:

  • 1-2 langkjøring med jogging 1 times tid
  • 3 styrkeøkter med helkropp styrke

Er det noen åpenbare glipper her som jeg har sett meg helt blind på? Er det noe "galt" med treningsopplegget, kostholdet eller kalorimengden.....? Setter stor pris på all hjelp ^_^

Edit: samlet sett siden jeg begynte ved juletider har jeg gått ned rundt 2,4 kg.

edit2: har lagt meg på 1800 igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Nea skrev:

Nå daler motivasjonen min (og vekten ikke like så...). Dame, 30 år, 174 cm høy. I første omgang ønsker jeg meg å gå ned i vekt men bevare det jeg har av muskelmasse (same ol' story!). Når jeg har nådd ønsket vekt, vil jeg fokusere på muskelbygging (og oppgang). Dette har jeg jobbet med ca siden jul, med litt prøving og feiling. Nå føler jeg meg totalt forvirret av alt jeg leser og håper på at noen vil hjelpe meg litt!

I starten la jeg meg på et styrkeprogram med helkropp 3-4 ganger i uka, med kaloriinntak på rundt 1800 kcal og ingen cardio. Dette gjorde lite for nedgangen, selv om jeg ble en tanke mer definert (ikke stor forskjell på 1RM heller). Siden jeg følte resultatene uteble, forsøkte jeg å bytte strategi. Etter en grov regning av BMR ser jeg at behovet mitt ligger på ca 1400 kcal daglig, så de siste 8 ukene har jeg ligget på rundt 1450 kcal (i følge LifeSum). Vektnedgangen uteblir, målebåndet gir ikke særlig utslag på noe som helst (men jeg føler meg jo litt klarere i toppen, dog nokså sulten).

Jeg fokuserer på mye protein, sunt fett, og passelig mengde karbohydrater til hvert måltid (dvs det går mye kyllingpålegg, havregrøt med kesam og proteinpulver, rent kjøtt til middag med mye grønnsaker og litt karbo til).

I det siste har jeg lagt inn mer cardio i håp om at det skal sette fart på tingene; en vanlig treningsuke for meg nå ser ut som følger:

  • 1-2 ggr med 4x4 intervaller
  • 1 langkjøring med jogging 1 times tid
  • 3 styrkeøkter med helkropp styrke

Er det noen åpenbare glipper her som jeg har sett meg helt blind på? Er det noe "galt" med treningsopplegget, kostholdet eller kalorimengden.....? Setter stor pris på all hjelp ^_^

Edit: samlet sett siden jeg begynte ved juletider har jeg gått ned rundt 2,4 kg.

Kan jeg spørre hva du veier? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 66 kg nå.

I styrkeøktene trener jeg typisk enten mark eller knebøy, i tillegg til benkpress. Jeg varierer litt med støtteøvelser, men legger på 3-4 øvelser med frivekter. Med baseøvelsene varierer jeg litt på antall reps og serier etter dagsform, men oftest 5x5.

Siden påske har jeg fulgt en sammensetning som ser ca slik ut: 140 g protein, 44 g fett, 117 karbo i følge lifesum.

En forholdsvis vanlig matdag ser slik ut:

Frokost - 2 speltlomper med ost og skinke/salami eller havregrøt med mager vaniljekesam, melk og proteinpulver

Lunsj - 1 skive grovbrød med smør og en pakke kyllingpålegg eller kokt skinke, stor tallerken salat med kun grønnsaker

Mellommåltid - 20 g nøtter

Middag - 200 g karbonadedeig med masse grønnsaker, og resten av kaloriene jeg har "hatt igjen" til ris/pasta/søtpotet.

Takker for alle innspillB)

@langaard @02-snapper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...