Gå til innhold

Smerter i Gastrocnemius og "klikk" i knehasen


LøpeLars

Anbefalte innlegg

Hei alle!
Etter å ha vært ute på båt og jobbet i litt sjø i dårlige støvler, samt relativt rolige 8-9 km på mølla mot slutten, så fikk jeg
igjen smerter i knehasen på høyre bein.
Etter en time hos massør var det ganske klart hvor smertene kom fra. Øverst del av (bare) den innerste Gastrocnemius, altså den venstre på høyre beinet. Men jeg opplevde og den samme smerten nederst i låret, på innsiden. Kan se ut som Sartorius på bilder.
En veldig intens stikkende smerte i disse musklene når de ble masserte.

Jeg gikk til fysioterapeut dagen etter for å få en grundigere sjekk, ettersom jeg delvis halter (vondt i frasparket). Etter en grundigere sjekk rundt kne/ankel etc fant vi at alt var bra med det, men de nevnte musklene betente som f***. Etter anbefaling gjennomgikk jeg trykkbølgebehandling på den såre muskulaturen. Det var helt sjukt vondt.

Jeg har nå gått på 800 mg ibux 3 ganger om dagen i noen dager. Jeg kjenner ikke lenger vondt i nedre del av låret (sartorius?),
men situasjonen er helt uendret mtp gastrocnemius. Det "svir/stikker/brenner" bare jeg toucher såvidt med fingrene på muskelen.

Stort sett alt av styrkeøvelser fungerer. Sykling fungerer. Det å gå normalt fungerer ikke.... det er frasparket som er vondt.
Her kommer kickeren som jeg ikke har funnet ut av:

**Når jeg skyver/sparker ifra kommer smerten i knehasen, samtidig som jeg opplever et ganske kraftig "klikk" i knehasen.
Det kommer når jeg har hælen i bakken og skyver fra, og det kommer akkurat når beinet strekkes helt ut.
Hvis jeg står og lener meg mot en vegg, med hælen i bakken for å tøye leggen, bøyer i kneet for så å strekke det ut, da kommer "klikket".
Fysioen vil tilskrive klikket til menisken (jeg har litt slitasje her), men jeg tror ikke selv dette.
For meg føles det som om en sene som flytter på seg.

Dette ble litt langt og rotete, men om noen forstår hva jeg har skrevet og kan komme med råd om hva jeg bør gjøre fremover, hvordan jeg bør trene, hva jeg kan gjøre i fremtiden for å ikke få dette igjen osv så blir jeg glad. Og ikke minst, hva er denne "klikkingen", jeg er overbevist om at den har samsvar med smerten.

Jeg skal løpe 30km om 2 mnd og er redd det hele går fløyten.....
 

calf-muscles-diagram.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres mer ut som nervesmerter, etter hva jeg kan forstå. Muskulatur er sjelden så øm for berøring. Nervus tibialis ligger rimelig nøyaktig i den posisjonen hvor du beskriver smertene. Klikkingen kan være meniscus - ikke nødvendigvis viktig i smertebildet her. Depends. Kommer smerten og klikket helt samtidig, i den grad at de MÅ være samkoplet?

Sett tibianerven i strekk og se om dette forverre symptomene. Dvs, hev fotbladet og strekk låret samtidig.

Kan også være slimposene bak kneet, eller ekstrem svakhet i muskulaturen, slik som popliteus, medial gastroc etc

The-Semimembranosus-Bursa.jpg

 

anatomy-of-posterior-tibial-nerve-by-im-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Kjetil.

Høres kanskje rart ut, men jeg kan tøye på beinet og de musklene uten at jeg kjenner noe særlig smerte. Samtidig, når jeg går, får jeg vondt i fraskyvet, dermed stopper jeg steget og er per nå litt halt:/

Vil understreke; smerten er kun i innerste (venstre del) av gastrocnemius, og kun heeelt øverst rett under knehasen. Halvannen fingerbredde ned kjenner jeg ingenting når jeg trykker på muskel. Flere tror jeg har fått en strekk i sener/leddbånd (eller hva det nå er som går over der) og at dette sånn sett kan ta tid å bli bra fra (fra et løpeperspektiv).

Når det gjelder klikkingen gjør den ikke nødvendigvis vondt, men det føles som en relativt stor/brutal forflytning av noe inne i knehasen. Når jeg går opp en trapp på flat fot (hæl i bakken) kan jeg kjenne klikket i det jeg går til full strekk i beinet, hvis jeg bevist går på tærne (vinkel i foten) kjenner jeg ikke noe klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke nerven. Kan være en ekstremt svak popliteus-muskel. Den er festet akkurat der. I tillegg vil noe slikt ofte samkoblet med ustabilitet eller kompresjon av kneleddet.

Har en kneartikkel på siden min, du kan sjekke tibia-oppstillingen mot patella og se om du finner noe lignende hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et bilde og legg ut, pek hvor smertene sitter. Høres veldig rart ut. NEsten så man tenker i baner av infeksjon.

Mtp at du hadde release for kort tid siden, tenker jeg alternativt at muskulatur var svak fra før, og at release gjorde vondt verre. Jeg spekulerer selvsagt bare, kan ikke si noe konkret over nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Området tilsier nerve i min mening, men vanligvis ville da en strekk av lår med dorsiflektert fot ha fremmet smertene. Leggene (gastroc) er alt annet enn hypertone, noe som får meg til å tenke at det er noe annet involvert, eller evt kraftig svakhet. Kan hende at jeg tar feil. 

Nøkkelen til å løse smerten er å vite hva som fremprovoserer smerten. Jeg ville trykket nedover nerven og sett om det reproduserte. Deretter ville jeg kjørt muskeltest på popliteus, gastroc og soleus. Tipper at en av disse vil fremprovosere smertene og føre til en ide for videre behandling. Enten release eller opptrening. MEst sannsynlig det sistenevnte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk.

Blir en del ord og uttrykk som jeg ikke forstår her. Det jeg vet er at trykkbølgebehandling ikke hjalp noe som helst, og at ibuxkuren ikke virker å ha noen effekt heller.

Jeg klarer ikke helt å slippe at jeg tror "klikkingen" gjør vondt værre. At det irriterer på et sett. Gir det mening at det ikke kommer et "klikk"  når leggmuskel er i spenn samtidig som kneet rettes helt ut, men om leggen er mer passiv så kommer klikket? Som når jeg går i oppoverbakke og har hælen i bakken hele veien i fraskyvet, da kjenner jeg "klikk". Men om jeg løper opp bakken mer på tærne så "klikker" det ikke.

Må komme meg til en klinikk igjen. Problemet er at jeg nå er offshore, og når jeg kommer hjem reiser jeg rett på 3,5 uker ferie, hvor jeg hadde tenkt å jogge en del.....:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne kommet innom, men ikke nødvendigvis så lett da jeg er en østlending som har forvillet meg til Stavanger.
Jeg skal ha det i bakhodet da jeg relativt jevnlig er på besøk østpå.

Det jeg kan si er at leggen/kneet er mye bedre nå. Jeg finner fortsatt punktet som er ømt, men må treffe eksakt med finger,
tidligere var det nesten som om hele området der brant/svei/stakk når jeg masserte det forsiktig.

Som jeg har nevnt tidligere, er jeg overbevist om at "klikk"/"knepp" som jeg opplever irriterer nerven
her, og at det fenomenet ihvertfall er en sterk bidragsyter. Når dette fenomenet forsvinner (det kommer og går litt) så opplever jeg ikke noe særlig smerte. Når jeg holder finger der som jeg gjør på bildet over og strekker beinet helt ut (med tå pekende oppover) så kjenner jeg fysisk bevegelse av det som jeg opplever som et "knepp", og som en sene som beveger seg, akkurat i det jeg strekker helt ut.
Når det gjelder muskulatur så er jeg en del sterkere i høyre bein jevnt over, men jeg opplever ikke lignende i venstre bein.
Igår syklet jeg og gjorde bulgarske utfall uten problemer.

Dersom noe kan forklares ved svakhet, hvilken muskel bør jeg fokusere på å styrke? Bakside lår?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette var nesten rart. Men jeg har eksakt samme symptom som deg.

Hatt det i litt over en uke jeg. Og det kom snikende. Ikke akutt.

Klikker akkurat på samme sted i knehasen på samme måte hvis jeg f.eks går opp trapp og retter ut beina helt. Jeg kan også få en slags klikk i kneskåla hvis jeg retter ut beinet helt på vei ned en trapp. Føles ustabilt og blir veldig usikker på kneet. Jeg går forsiktig rundt for å unngå klikking. Kan umulig være bra.

Jeg blir også øm på innsiden av låret rett over kneet. Der du beskrev.

Jeg tar voltaren for å roe ned eventuell betennelse, og lister meg rundt. Skal gå opp Skåla om en md og er veldig redd for at det går fløyten.

Jeg føler som deg at det er noe mekanisk som er feil. Kjennes ikke først og fremst ut som noe betennelse eller strekk.

Skit altså! :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...