Gå til innhold

Langrenns-tråden


big-p

Anbefalte innlegg

Ser ikke ut som om det er noen egen tråd for langrenn på dette spreke forumet, så tok jeg initiativet til å opprette en her. Langrenn syns jeg personlig er en moro aktivitet for å trene utholdenhet.

Her kan vi diskutere temaer som:

  • Langrennstrening (gjerne i kombinasjon med styrke, crossfit e.l.)
  • Klassisk -og skøyteteknikk
  • Utstyr
  • Smøring
  • Anbefalte løyper i Oslo og ellers i landet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rubb. Gå på Jernia og kjøp 3M 80 og 120-sandpapir: http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/DoItYourself/Home/Solutions/AbrasiveHome/HandSandingPaper/

Fjern alt av gammal smurning under skiene. Puss opp med 80-papiret i festesonen. I helga kjem du til å ha spikarfeste med dette, og det gir bra feste så lenge det er plussgrader. Ulempen på varmare føre er at det blir dårlegare slipp/glid og sug, men som regel heilt ok ski. Ved snøfall kan du oppleve klabbing og ising. Då kan du pusse lett med 120-papiret. Viss du skal smørje skiene ved eit seinare høve, kan du berre pusse over rubben med 120-papiret, og skiene er klar til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips! Får forsøke dette evt. i morgen. Bør man bruke isspray i rubben for å hindre ising?

 

Har på blå og lilla fra sist helg. Så tar jeg på et tynt lag med rød for å få feste i starten frem til jeg kommer mer i høyden (-1 -2 der). Går det helt skeis, skraper jeg av alt og staker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange triks som blir brukt mot ising: Fluorpulver, silikonspray, diesel, sykkelolje, børsting med stålbørste, propanbrennar... Det som funkar best er å rubbe med mindre grovt papir. I dag var rubb perfekt, i morgon trur eg det blir for kaldt og kjem til å klabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På laurdag tok eg på meg skiene utanfor huset og gjekk ein tur til Ullevålseter. Bur på Korsvoll. Sundag gjekk eg frå Frognerseteren til Kikut, og planlegger å gjere det same i dag. Lite snø i Slakteren, men ellers fint føre. Lurt å starte tidleg, og skøyting er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart ikkje Kikut, men to turar rundt Frognerseteren-Ulevålseter-Skjennungen. Var kjempebra forhold, men litt blautt utover dagen. Avslutta med å gå ned Sognsvann vest. Der var det faktisk skiføre heilt til bommen.

Viss eg føler meg ok utover kvelden, er planen å køyre til Sørkedalen i morgon tidleg, og gå heim gjennom Holmenkollmarsj-traseen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...