Gå til innhold

Hjelp til kosthold/kaloribehov?


hanibanani

Anbefalte innlegg

Hei

Trener styrke ca. 3 dager i uka og hver økt er på mellom 70 og 90 min. Har hovedvekt på lår og rumpe, men slenger inn overkropp hver økt også. Utenom styrketreningen går jeg tur i moderat tempo et par ganger i uka. Ettersom jeg er ganske fersk når det kommer til styrketrening er jeg ikke akkurat supersterk for å si det sånn, men det går stadig framover. Merker allerede etter 1 mnd at overarmer og framside lår er strammere.

Så, spørsmålet mitt er: Jeg er 162 cm og omtrent 55 kg, altså ikke tjukk på noen måte, men har en del fett på lår, hofter, rumpe og overarmer, samtidig som jeg har ganske smal midje og flat mage. Vekta bryr jeg meg ikke så mye om, men hovedmålet mitt er å få rundere rumpe (den er bred, men henger og er litt for flat) og generelt strammere kropp. Poenget er altså at jeg vil erstatte en del av fett på spesielt da rumpe og lår med muskler. Jeg kan godt legge på meg muskler, men ikke fett. Bør jeg da ligge i vedlikehold eller overskudd?

Til nå har jeg ligget mellom 1250-1500 kcal om dagen, men føler det er for lite nå som jeg trener mer i begynnelsen. 

Så dere, er det noen som kan hjelpe meg med omtrent hvor mange kalorier jeg bør ha i meg i løpet av dagen? :) Mener ikke at jeg skal telle kalorier slavisk, men det er greit å ha et cirka-tall å forholde seg til. 

Slenger inn et lite eksempel på en typisk dag for meg nå :

Frokost: Havregrøt av 1 dl gryn og 1,5 dl skummet melk (+evt. cottage cheese) + frukt/syltetøy

Lunsj: 3 rugsprø med magerost og kokt skinke, kiwi, yoghurt

Etter trening: Proteinshake med skummet melk

Middag: Kjøtt/fisk+grønnsaker+potet/ris/pasta

Kveldsmat/snacks etter middag: Smoothie/frukt/yoghurt/rugsprø

=1250-1500 kcal og ca. 90 g protein

Regner som sagt med at dette er for lite når jeg ønsker å bygge muskler, men er bare så redd for å legge på meg masse fett.... Håper derfor noen kan hjelpe meg litt :D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen tvil om at du spiser for lite ihvertfall! Det er jo slankemat! Du bør hvertfall ligge på vedlikehold/ evnt et lite overskudd hvis du vil bygge muskler. Øk kaloriene gradvis så kan du følge litt med hvordan det går. Selv er jeg 5 cm og 5 kg større enn deg og med samme treningsmengde. Jeg trenger 2500-3000 kcal for vedlikehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Min treningslykke skrev:

Ingen tvil om at du spiser for lite ihvertfall! Det er jo slankemat! Du bør hvertfall ligge på vedlikehold/ evnt et lite overskudd hvis du vil bygge muskler. Øk kaloriene gradvis så kan du følge litt med hvordan det går. Selv er jeg 5 cm og 5 kg større enn deg og med samme treningsmengde. Jeg trenger 2500-3000 kcal for vedlikehold!

Oi, da har jeg nok bomma litt ja... Skal prøve å øke inntaket litt, og håper det vil gi positivt utslag både på trening, resultater og energinivå ellers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...