Gå til innhold

Markløft- progresjonsmetode??


smydland

Anbefalte innlegg

Tar nå 200kg i vanlig mark, og er litt lei vanlig marktrening.

Lurte på om noen har prøvd/experimenter med "box" oppbygging som progresjon.

Planen er å løfte 230kg hver gang, 5rep X 3 sett (utenom oppvarming). Progresjonen blir da å senke ned oppbyggingen under vektene mellom øktene, kanskje 1-2cm mellom hver økt. Får så å en dag komme meg helt ned til at jeg klarer 230kg nede på normal høyde.

Helt sikkert ikke den beste metoden, men det er noe ant som gjør det gøy å trene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke har arbeidet med høyere repetisjoner (20-12) på markløft, vil jeg anbefale å begynne på 20 rep, og for hver økt så går du ned 1 rep. Om du f.eks. vil bruke mer tid når du kommer til 12, 10, 4, 3, osv.. så kan du det. Man burde ha flere økter når man kommer rundt 8 reps og mindre for å peake formen. Fordelen er at man alltid vil kunne øke vekten fordi man tar færre og færre repetisjoner. Du vil ha større markløft-muskler hovedsakelig fra høyere repetisjoner, og styrke fra sett med færre reps og høyere intensitet. Har nettopp begynt med dette selv, det er jævlig tungt, men har gitt bra resultater til nå, siden jeg ikke har gjort dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Listefyll skrev:

https://www.t-nation.com/training/deadlifting-with-t-rex-arms her he du ein artikkel av greg nuckols angående det temaet. Ikkje sikkert det er det dummeste du kan finna på 😜

Kult! Ifølge artikkelen var det ganske mange fordeler med endel block pulls.. Tror det og kan hjelpe meg med å få begevelsen mer gjennom hofte leddet, og strakere rygg.. Siden det er noe jeg har slitt litt med. Thnx! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Zharoon skrev:

Om du ikke har arbeidet med høyere repetisjoner (20-12) på markløft, vil jeg anbefale å begynne på 20 rep, og for hver økt så går du ned 1 rep. Om du f.eks. vil bruke mer tid når du kommer til 12, 10, 4, 3, osv.. så kan du det. Man burde ha flere økter når man kommer rundt 8 reps og mindre for å peake formen. Fordelen er at man alltid vil kunne øke vekten fordi man tar færre og færre repetisjoner. Du vil ha større markløft-muskler hovedsakelig fra høyere repetisjoner, og styrke fra sett med færre reps og høyere intensitet. Har nettopp begynt med dette selv, det er jævlig tungt, men har gitt bra resultater til nå, siden jeg ikke har gjort dette før.

Høres bra ut! Men hvordan er det relevant til spørsmålet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, smydland skrev:

Kult! Ifølge artikkelen var det ganske mange fordeler med endel block pulls.. Tror det og kan hjelpe meg med å få begevelsen mer gjennom hofte leddet, og strakere rygg.. Siden det er noe jeg har slitt litt med. Thnx! 

Ja, i følge artikkelen virker det lovende. He ikkje prøvt sjølv (bare dagdrømmt så langt).  Greg er jalfal ein skribent det er vært å lese litt av 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Listefyll skrev:

Ja, i følge artikkelen virker det lovende. He ikkje prøvt sjølv (bare dagdrømmt så langt).  Greg er jalfal ein skribent det er vært å lese litt av 😉 

Ja, såg bra ut det eg leste der. Må studera det litt mer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du kan sjekke ut programmet til George Leeman (en markløftspesialist som drar langt over 400 kg) kalt "P.R.O.M". Det er basert rundt progressiv ROM som OP nevner som en ide.

 

 

Han tar en noe stiv pris på $40 for en E-bok som omtaler programmet, jeg har ikke lest boken så jeg vet ikke om det er verdt pengene. Han forklarer litt mer om metoden i en eldre video laget før han ga ut programmet:

 

 

Sjekk også videoene hans om støtteøvelser til markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...