Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kan for tiden ikke utføre noen skulderøvelser, benkpress inkludert og tenker for det meste å bare kjøre knebøy fremover. Men jeg har hørt mye om at om du løfter tungt i knebøy vil det øke det totale testosteronet i kroppen. Det jeg lurer på er om 5X5 fungerer for dette eller om det er best å kjøre f.eks: 3X1, 3X2, 3X3, altså lavere repetisjoner med mer vekt. Når jeg ser de beste i styrkeløft trene gjør de som regel bare en repetisjon med mye vekt, så er dette optimalt? Jeg tar foreløbig 107 kg i knebøy, har bare trent crossfit i noen måneder så det skal bli bedre men om jeg skal kjøre tre repetisjoner ligger jeg nok på 90 kg, så jeg lurer på om lavere repetisjoner er bedre for å øke testosteronet. 

Takk for svar!^_^

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste historiene om massive anabole testogainz fra knebøy trygt kan sees på som overdrivelser.

De beste som driver med styrkeløft  konkurrerer riktignok i hvem som har størst 1RM eller 1 rep max i knebøy-benkpress-markløft, men det betyr ikke at de trener på 1rep-maxer veldig ofte, snarere tvert imot.Litt det samme som Northug - han går jo sannsynligvis ikke opp slalombakker på maks fart veldig ofte heller.

De fleste i verdenstoppen trener veldig ofte med litt fler repetisjoner og litt lavere intensitet enn når de konkurrerer.
Den beste måten jeg vet om å holde kroppen (og testosteronet) ved like på, er å trene jevnt,spise godt, og sove godt.

Jeg tror det viktigste du kan gjøre for å legge til rette for gode testosteron-nivåer selv er å sove godt og lenge! Sørg for god søvnkvalitet. Sørg for å ha nok fett i kostholdet ditt, unngå 30-40gram om dagen matplaner. Sa jeg at du må sørge for å sove nok? Så får det heller være det samme om du trener 5x5, 4x6 eller 5x1 i knebøy. Styrketrening med baseøvelser er allikevel greit å ha med. Høyt stressnivå kan redusere testosteronproduksjonen, så om du stresser så kan du godt stressened. Og husk og sov nok.

Viss du vil micro-manage så har noen studier vist at mangel på D3 kan føre til lave testosteron-nivåer, så kanskje du kan ta litt vitamin d3 nå i vintermånedene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...