Gå til innhold

Hjelp! 14 år gammel jente her som trenger råd om kosthold og trening!


fitnessnewbie

Anbefalte innlegg

Jeg er en fjorten år gammel jente som trenger litt råd fra noen som faktisk har bedre peiling på dette med trening osv. Først og fremst, jeg går på håndball men vil trene ved siden av. Jeg vil trene for å bli først og fremst selvsikker i sommer og for å bygge en sunn og sterk kropp, men kommer til å fortsette med trening og sunt kosthold etter sommeren selvsakt! Jeg har virkelig troen på meg selv men vil gjøre det riktig. Jeg er 1.60 høy og veier ca. 60 kg. Jeg er ikke veldig tynn men vil ikke si jeg er tjukk, bare litt lubben. Jeg har mest fett på lår og rumpe. Jeg ønsker å stramme opp kroppen og bygge muskler. Jeg vil også få flatere mage og synlige magemuskler. Dette har jeg tenkt til å få til ved å spise riktig mat og trene styrke.

Jeg har startet med godtestopp (på eget initiativ) og det innebærer at jeg ikke spiser godteri, potetgull, brus, saft, kake etc. Men jeg prøver selvsakt å spise sunt! I går spiste jeg for eksempel havregrøt med banan og litt nøtter og et glass melk til frokost(ikke noe sukker), skyr(den uten tilsatt sukker) og rugsprø 100% fullkorn(knekkebrød) til lunsj, når jeg kom hjem fra skolen spiste jeg 2 egg m. gulrøtter, agurk og paprika, og til middag spiste jeg kylling fileet med wok-grønnsaker. Spiser jeg riktig hvis jeg spiser dette? jeg kan jo ikke spise dette hver dag så noen tips til andre sunne ting jeg kan spise? Jeg vil ha synlige magemuskler å ut i fra andre artikler jeg har lest syns ikke de før man får mindre underhudsfett? I så fall er det ting jeg burde unngå å spise? Tror jeg burde få i meg enda flere grønnsaker. 

Så over til treningsdelen. Jeg har lest at det ikke er vits i å løpe på tredemølla i timesvis eller ikke trene for mye utholdenhetstrening fordi dette kan sakke ned prossessen. Så jeg lurer hvor mye utholdenhetstrening bør jeg gjøre for å bli kvitt underhudsfettet? Hvordan blir man kvitt underhudsfettet??

Jeg har muligheten til å trene på treningsenter sammen med moren min 2-3 ganger i uka. Jeg har trent med henne der i det siste men er jo ganske ny så kan ikke så mye om alle maskinene og øvlesene, men jeg og mamma snakket om å ta noen personlig trener kurs for å få veiledning. Men tror det som man får mest ut av er å gjøre baseøvelser? Bare så det er sakt så er jeg IKKE ute etter å bli syltynn og mager men jeg er ute etter en sunn kropp som er stram og med muskler, vil bli sterkere! Jeg er ganske motivert og håper jeg kommer til å se progresjon fram til sommeren. Er det noen spesielle mageøvelser jeg skal gjøre for å få magemuskler? Hva burde jeg gjøre når jeg trener på treningsenter? er det noen som har bra rutiner som jeg kan gjøre? skal jeg trene alle musklene hver gang eller ikke?

Har jeg satt meg urealistiske mål eller er det mulig å se en forskjell til sommeren? Målet mitt er selvsakt ikke å se ut som en bikinimodell men vil gjøre det beste ut av den kroppen jeg har. Vil takke deg hvis du gadd å lese helt til slutten og håper noen kan hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du,

Dette blir ikke noen megalang post, men noen få tips kan man alltids skvise inn.

Mat:

Spis sunn og næringsrik mat og styr unna tomme kalorier som brus, sjokolade, potetgull og godteri. Spis masse grønnsaker og gode kilder til protein (alt av kjøtt, fugl, fisk og meieriprodukter). Spis når du er sulten. Stopp når du er mett. Så enkelt, men allikevel så vanskelig for mange :)

 

Trening:

Det høres veldig fornuftig ut hvis du og moren din tar et par timer med en personlig trener. Han/hun kan sette dere på et fornuftig treningsprogram og vise dere teknikk og øvelser deres mål.

 

Resultater:

Det er lenge til sommeren, og du vil fint rekke å se gode resultater innen den tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tigeren skrev:

Hei du,

Dette blir ikke noen megalang post, men noen få tips kan man alltids skvise inn.

Mat:

Spis sunn og næringsrik mat og styr unna tomme kalorier som brus, sjokolade, potetgull og godteri. Spis masse grønnsaker og gode kilder til protein (alt av kjøtt, fugl, fisk og meieriprodukter). Spis når du er sulten. Stopp når du er mett. Så enkelt, men allikevel så vanskelig for mange :)

 

Trening:

Det høres veldig fornuftig ut hvis du og moren din tar et par timer med en personlig trener. Han/hun kan sette dere på et fornuftig treningsprogram og vise dere teknikk og øvelser deres mål.

 

Resultater:

Det er lenge til sommeren, og du vil fint rekke å se gode resultater innen den tid :)

Dette hørtes bra ut! Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...